Recenze: Šerochodec

Přeložila: Petra Kubašková
Série: Šerochodec
Počet stran, vazba: 288 stran, harback
Nakladatelství: Fantom Print, 2012
Hodnocení na GoodReads: 3,41/5 (5 117 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3,5/5 (aneb docela zaujme)

Harper Blaineová byla docela obyčejné soukromé očko dokud ji jeden případ nepřivedl k muži, který ji napadl a ztloukl tolik, že to málem nepřežila. Vlastně - ona na pár minut skutečně umřela. Naštěstí byla oživena, jenže se neprobrala taková jako dřív.
Harper od své nehody má problémy s bolestmi hlavy a vidí různé nepříjemné stíny. Bojí se, že začíná bláznit a proto vyhledá pomoc doktora. Ten ji pošle za svými podivnými známými, jelikož z lékařského hlediska je naprosto zdravá. Harper se tak setkává s čarodějkou Marou a s jejím manželem, kteří jí tvrdí, že se stala Šerochodcem. Osobou, která může cestovat mezi Šerem a naším světem. Harper jim postupem času začíná věřit. Takže se musí vyrovnat nejen se svými nově nabytými schopnostmi, ale i se zvláštním případem, který se jí dostal do rukou.

Autorkou této knihy je Američanka Kat Richardson, která se proslavila právě sérií Šerochodec. Přestože má vystudovanou novinařinu, než sama začala psát a knihy vydávat, zastávala naprosto jiná zaměstnaní. Pracovala v počítačovém průmyslu - takže se podílela i na vývoji různých her. Pracovala i v rádiu či se věnovala divadlu. V současné době žije se svým manželem a pitbulem Bellou v Seattlu.

Po celou dobu čtení na mě autorka působila hrozně nevypsaně, nezkušeně a text byl často dost zmatený. Nemohu říct do jaké míry za to může překlad, ale podle mě to tolik neovlivnil. Autorka často používá poměrně dlouhé popisy, u kterých se člověk prostě nudí a kolikrát jsou podané tak špatně, že jsem je sotva pochopila a pro jistotu jsem si některé pasáže musela číst znova. Celé to na mě působilo tak nějak... neohrabaně a na knize je velmi znát, že se jedná o autorčinu první knihu. Kniha se mi četla velmi těžko, což mě dost mrzí.

A ani příběhem mě kniha nijak neoslnila. Řekla bych, že žánrově je kniha urban fantasy a detektivka zároveň. Nebo se kniha aspoň jako detektivka snaží tvářit. Já už jsem četla i jinou detektivní sérii s prvkami urban fantasy (teď konkrétně myslím Krevní pouta od Tanyi Huff), takže mám s čím posuzovat. A tahle knížka - to byla docela slabota. Té zápletce autorka moc nedala - přišla mi taková nezajímavá, docela průhledná a tak trochu podivná. Takže samotný příběh nic moc. Myslím, že to mohlo být lepší.

Kniha se poměrně dost vleče. Aspoň podle mě. Což kazí i to jak je napsaná. První kapitola - naprostý zmatek, ze kterého jsem si odnesla jen zranění hlavní hrdinky. A i dál je to takové nudné a nic moc se neděje. Místy se sice objeví nějaký ten rádoby zvrat, který není příliš nečekaný, ale stejně nic moc. Opravdu, tahle kniha je skoro po celou dobu taková pomalá, vleklá, bez zajímavých zvratů a jen s rádoby akcí. Jediné pasáže, které mě bavily, byly dialogy mezi některými postavami - tam to bylo trošku svižnější a lepší.

Svět, který si autorka vymyslela, by nebyl tak špatný, jen kdyby ho lépe podala a vysvětlila. Já osobně jsem příliš nepochopila tu podstatu jakéhosi Šera. Autorka se to snažila vysvětlit skrze čarodějku Maru, ale buď mi v té době odmítl pracovat mozek nebo to prostě bylo vysvětlené blbě. Mně osobně to moc nesedlo. Ale určitě to mělo potenciál! Jen bych to musela pochopit, žé. ^^
Jinak kromě Šerochodců se v tomhle světě nachází upíři, čarodějky, duchové a já nevím co dalšího. Všichni jsou nějak spojeni se Šerem - pokud jsem to pochopila dobře. Nic víc vám k tomu asi už bohužel neřeknu - já to totiž vážně nepobrala.
A pokud se nepletu, tak se všechno odehrává v Seattlu. Aspoň doufám. :D

Páni! Už dlouho jsem nenarazila na tak neuvěřitelně... ploché a né příliš zajímavé postavy. Víte, já mám ráda postavy složitější, které mají nějakou pořádnou minulost, jež je formovala a díky které se staly takový jací jsou. Jenže tohohle se v téhle knížce nedočkáte. Autorka na vás vychrlí několik jmen, pár popisů jejich vzhledu a nic víc! Já vůbec neměla nejmenší představu jaký názor si na ty postavy udělat, jelikož o nich není řečeno skoro nic! Čtenář si může svůj názor udělat leda z jejich chování v průběhu děje, ale to vám toho taky moc neřeklo. Takže dle mého názoru autorka nijak moc postavy nepropracovala a to se mi prostě nelíbí.

Většina postav je tak nevýrazná a nezajímavá, že si je sotva pamatuji. I o Harper vám toho moc neřeknu. I když její chování bylo sem tam takové zvláštní - přijmout to, že je Šerochodec a že existuje nějaké Šero, to byl hrozný problém, ale takovou existenci upírů přijme prakticky úplně v klidu? Já vám nevím, ale to mi přišlo divné. A celkově je Harper taková nemastná neslaná. Prostě hrdinka, na kterou docela rychle zapomenu.

Z těch dalších si lépe pamatuji čarodějku Maru. Ale opět o ní člověk nic moc neví, snad jen, že pomáhá Harper. Dalo by se říci, že jsem Maru měla i ráda, nu. A ještě si pamatuji Willa! S ním se Harper seznámí během vyšetřování. A proč si ho pamatuji? Protože jsem nad ním dost často nechápavě vrtěla hlavou. ^^

O této knize jsem už dopředu věděla, že ji ostatní blogeři nehodnotí nijak moc kladně. Spíše ji označovaly za velmi průměrnou. Ale já knize vážně chtěla dát šanci a pořád jsem si říkala, že by mě přece jenom mohla bavit. Nicméně snažila jsem se od ní nic neočekávat. O to více jsem zklamaná. Protože to vážně nebylo to pravé ořechové - autorka má podle mě na víc. Protože v té knize jistý potenciál je - jen je špatně využit. A i když mě ten první díl nebavil, patrně zkusím dát autorce šanci - přece jenom tohle byl první díl, žé. A ty jsou někdy nejslabší. Třeba mě nakonec tahle série bude bavit. Avšak ten první díl nic moc. Mně prostě nesedl. Pokud by jste hledali nějakou urban fantasy, tuhle knihu bych vám určitě nedoporučila. Ale třeba by vás mohla bavit, takže si ji zkuste přečíst. :)

4/10