Recenze: Příchod tmy

Přeložila: Zuzana Hanešková
Série: Noční běžci
Počet stran, vazba: 602 stran, paperback
Nakladatelství: Fantom Print, 2000
Hodnocení na GoodReads: 4,23/5 (3 776 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3,5/5 (ale jó, je fajn)

Alek se Seregil už nějakou dobu žije a zvyká si na svůj nový život v Rhíminee. Taktéž se už naučil skoro všechno, čemu ho Seregil naučit mohl. Nicméně Aleka a Seregila klid nečeká - Plenimar vstoupil do války se Skalou a pro Skalu to nevypadá nijak dobře. Největší hrozbu představují plenimarští nekromanti, kteří dokáží oživovat a ovládat mrtvé. Alek se Seregilem přijdou na tajný plenimarský plán, který má za cíl moc nekromantů mnohonásobně zvětšit, což by Skale přineslo jistou prohru. Našim hrdinům tedy nezbývá nic jiného, než se dát do práce a pokusit se plenimarské zastavit. A tentokrát bude boj dosti osobní a všem přinese spoustu bolesti.

Autorkou této knihy jest američanka Lynn Flewelling, která se zaměřuje převážně na žánr fantasy. Pochází ze státu Maine, kde i na univerzitě vystudovala angličtinu s historií jako vedlejším oborem. Než se dostala naplno ke psaní, vystřídala spoustu různorodých povolání - například pitevní technik či novinář na volné noze.
Nejznámější je její série Noční běžci, ze které u nás vyšli tři díly. Avšak v Americe mají další tři pokračování, která vyšla celkem nedávno a která patrně chystá Fantom Print vydat (aspoň čtvrtý díl byl ještě nějak minulý měsíc v edičním plánu, i když vydání bylo patrně odsunuto na příští rok). K této sérii vznikla i série o královně Tamir, která se odehrává ve stejném světě. U nás vydal Fantom Print.

Styl psaní se od minulého dílu nijak nezměnil, takže tu opět máme pěkné, klasické vyprávění, díky kterému se kniha dobře čte. A autorka se i nadále drží vyprávění z více pohledů, za což jsem vážně vděčná. K tomuhle typu knihy to prostě sedí. Kromě Aleka a Seregila tentokrát příběh více vypráví i více Beka, dcera Micuma. Díky ní máme i občas pohled na probíhající válku, což bylo fajn.
Přestože tuhle knihu překládala úplně jiná osoba, opět se tu nachází ty podivné přechodníky. A tentokrát mi přišly snad ještě zvláštnější, než u předchozího dílu... Já vám fakt nevím, co překladatelku vedlo k použití přechodníků, ale mně tam prostě nesedí. S těmi přechodníky se vážně nějak nedokážu smířit.

Opět tu máme spletitý a naprosto skvěle promyšlený příběh. Ze začátku to vypadá, že to je zase více příběhů, které spolu zas až tolik nesouvisí, ale celkem brzo se ukáže, že vše spolu souvisí celkem dost. V předchozí knize bylo více jednotlivých epizod, tady na sebe už většinou všechno pěkně navazuje. A je tu rozpracované téma, které vlastně bylo mírně nakousnuté v předchozím dílu. Vlastně to je ústředním motivem. Řekla bych, že příběh této knihy je více uzavřený než příběh v předchozím dílu, což mi tedy vůbec nevadí.

Opět je knížka zajímavá od začátku až do konce. Jistě, jsou tu místy nudnější a slabší pasáže, ale ty naprosto zastíní ten konec. Ten je totiž skvělý, neuspěchaný, promyšlený a tak trochu by se dalo říct, že i epický. Prostě je to rozuzlení velmi dobré a v jistém ohledu velmi překvapivé. Určité scény z konce jsem vážně nečekala, i když jsem tak trochu počítala s tím, že kniha vlastně skončí dobře.
Kniha pak plyne velmi dobře. Napínavé scény střídají scény humorné či scény spíše emočně zaměřené. Řekla bych, že tenhle díl jsem prožívala o dost více než díl předchozí, v emocích to podle mě mělo o něco větší hloubku. A prostě to celé bylo vážně dobré.

V předchozím díle jsme se seznámili hlavně se Skalou, ve které hlavní hrdinové žijí. I v této knize se dozvídáme něco z její historie, ale autorka se nyní zaměřuje trochu i na ten Plenimar. Občas prohodí i něco více o zemi Aurënen, ze které pochází tajemný Seregil. Já mám ráda, když má autor svůj vlastní svět promyšlený a paní Flewelling svůj svět vážně promyšlený má.
Samozřejmě vám k orientaci může pomáhat i mapka, která by se v knize měla nacházet. Myslím, že v tomhle dílu je dokonce i mapka města Rhíminee.
A opět jediná věc, která mi trochu vadila - ty názvy! Vždyť já ani nevím jak se co čte. A kvůli tomu, že jsou ty názvy tak složité, jsem je často přeskakovala a ani nezkoušela číst.

Nebyla by to pořádná fantasy, kdyby kniha neměla pěkně propracované a komplikované postavy. Takové postavy v této knize naštěstí jsou. Je tu dost různorodých postav, pár postav nových, hodně postav z předchozího dílu. Některé staré postavy mají prostoru více než v prvním dílu, jiné naopak trochu méně.

Na Alekovi je krásně ukázáno, že každá postava knihy by se měla vyvíjet, rozvíjet dál, vlivem svého okolí. Alek se oproti prvnímu dílu mění docela dost, i když k největší změně dochází na konci. Seregil je naopak po většinu doby prostě Seregil, i když vzhledem k událostem na konci knihy, byla i u něj změna nenávratná.
Co mě trochu překvapilo byl vztah mezi Seregilem a Alekem, který se začal rozvíjet úplně jiným směrem než jsem čekala. I když náznaky byly už v prvním dílu, to jó, ale i tak jsem myslela, že to bude trochu jiné. Ne každému ten jejich vztah může sednout, někoho by mohl snad i pobouřit, ale vzhledem k tomu, v jaké liberární době žijeme, si myslím, že se to snad nestane. Nicméně v tomhle dílu je to od autorky takové opatrné naťukávání, řekla bych.

Z dalších postav určitě stojí za zmíňku Beka, která má o dost více prostoru. Čtenář ji může lépe poznat a také zjistit, jak se ona vlivem války změnila. Z mladé, nezkušené dívky, se stává mladá žena zocelená válkou. Beka se mi líbila a vyprávění z jejího pohledu mě bavilo.
Z trochu jiné stránky jsme získali i pohled na Thera, kouzelnického žáka Nysandera. V předchozím dílu je podán jako takový chladný, nesympatický, ale tady jsem si ho oblíbila mnohem více. Ten si toho chudák taky dost prožil a začal být snesitelnější.

Pocity, dojmy, hodnoceníSérie Noční běžci se už teď stala jednou z mých nejoblíbenějších fantasy a proto ji s chutí doporučuji a doporučovat budu. Tenhle díl byl velmi, velmi dobrý. Lepší než první díl. Mnohem promyšlenější, propracovanější a i když jsem ho četla docela dlouho, tak mě velmi bavil a kdybych měla čas, přečetla bych ho takřka hned. Z mé strany bylo po dočtení jednoznačné nadšení. :)
Takže pokud jste fanoušci fantasy a tuto sérii neznáte, určitě vám ji doporučuji. Za vaši pozornost rozhodně stojí. :)

10/10

Přečtete si recenzi na první díl.