Recenze: Deníky Carrie B.

Přeložila: Jiřina Stárková
Série: Deníky Carrie B.
Počet stran, vazba: 280 stran, hardback
Nakladatelství: BB/art, 2010
Hodnocení na GoodReads: 3,46/5 (10 983)
Hodnocení obálky: 3/5 (taková obyčejná, nu)

Carrie Bradshawová je celkem obyčejná, nenápadná holka, která žije v menším městě ve státě Connecticutu a právě navštěvuje poslední ročník střední školy. Carrie sní o tom, že se jednou stane slavnou spisovatelkou a bude žít v New York City. Nicméně než se její sen splní, čeká jí ještě spousta strastí a zklamání, ale i nějaká ta zábava a hlavně první velká láska. I když Carrie nakonec zjišťuje, že né všechno je takové jak se zdá a né každý je takový jak vypadá.
Poznejte Carrie Bradshaw ještě před tím než se zabydlela v New York City a seznámila se se Samanthou Jones, Charlotte York a Mirandou Hobbes!

Candace Bushnell je poměrně dost známá americká spisovatelka, kterou si snad každý spojí s romány pro ženy. Candance se narodila roku 1958 a pochází ze státu Connecticut. Mezi její nejznámější knihy patří Sex ve městě, který si určitě spojíte se stejnojmenným seriálem se Sarah Jessicou Parker v hlavní roli. Seriálového zpracování se dočkala i její kniha Džungle rtěnek a seriálovou podobu získají i právě Deníky Carrie B. Premiéra by měla být příští rok v lednu a hlavní roli zde ztvární Anna-Sophie Robb.

Na tuhle knihu jsem byla docela zvědavá, i když jsem k ní přistupovala trochu skepticky. Přece jenom, když slyším slova "Sex ve městě", vybaví se mi lehce přisprostlý seriál, na který jsem párkrát viděla reklamu. A podle těch reklam bych neřekla, že knižní předloha by mohla být napsaná nějak dobře. Takže jsem byla připravená na nejhorší. Proto jsem byla velmi, velmi mile překvapena jak moc dobře se mi kniha nakonec četla. Styl psaní vůbec nepůsobí hloupě, vlastně je takový osvěžující, milý a jednoduchý. Kniha se pak strašně snadno a dobře čte. Nikdy bych nehádala, že tuhle knihu přečtu za dva dny, ale ono se tak stalo!

Příběhem to je docela obyčejný dívčí román, který se ale věnuje poměrně běžným problémům, které dnešní mládež řeší. A musím říct, že je to řešeno dost zajímavě a hlavně vtipně. Carrie je strašně fajn hrdinka, která se s problémy vypořádává po svém, ale správně. Mě to bavilo i po té příběhové stránce, protože se řešili nejen vztahy, ale i takové ty otázky, které si dospívající pokládají v tom smyslu, kam půjdou studovat? Co budou dál dělat? A tak. Prostě mi to bylo docela blízké, vzhledem k mému věku a k věku knižních postav.

Kniha i hezky odsýpá. Pořád se něco děje, pořád se něco řeší, i když nic není přeplácané. Jednou se řeší věci ohledně Carrie a jejích přátel, pak věci ohledně Carrie a její rodině. Jsou tam i zvraty/události, které mě překvapily. Něco bylo více či méně předvídatelné, to ano. Ale jinak ta kniha byla vážně fajn. A hlavně neuvěřitelně vtipná. Já jsem se prostě bavila.

Vše se odehrává v Americe, někdy v 80. letech, tuším? Což tedy při čtení poznáte jen občas. Ale když už je tam zmíněno něco, co těm osmdesátým létům odpovídám, je z toho vycítit, že autorka ví o čem píše, že si tu dobu skutečně zažila. To se mi samozřejmě líbí!
Autorka se okolí zas až tak nevěnuje, ale když něco popisuje, popíše to tak dobře, aby si to čtenář mohl snadno představit. A celkově to prostředí střední školy je uvěřitelné, i když si pořád říkám, jestli to tak skutečně v té Americe je - ta rivalita mezi studenty a tak, když je to skoro v každém seriálu/filmu. Já hold něco takového neznám a proto mi to přijde trošku neuvěřitelné, nu. Obzvlášť co se týče některých těch podrazů, kterých jsou pak někteří schopni.

Celkem dost mě překvapilo jak mi Carrie sedla a zalíbila se mi. Carrie je skutečně fajn. Je chytrá, kreativní, nenechá si všechno líbit. A taky chce být spisovatelkou! Už jen proto jsem ji musela mít aspoň trochu ráda. :D Líbilo se mi, jak je Carrie v zásadě obyčejná, řeší normální problémy. Docela jsem ji obdivovala, jak se s některými věcmi dokáže vypořádat. A také ji mám ráda pro její vtipnost, díky ní jsem se často zasmála.

Celkově mě překvapila propracovanost postav v této knize. Nebo se mi aspoň propracované zdály. Také se mi líbily jejich charakterové odlišnosti. Líbil se mi i viditelný vývoj postav, až v průběhu děje čtenář pozná kdo jaký je. A to je fajn. Opět jsem nečekala, že bych mohla v této knize narazit na tak pěkně vytvořené a propracované postavy.
Konkrétně se mi velmi líbila Myš, jedna z kamarádek Carrie. Ta jí byla taková nejvěrnější, řekla bych. Hodně sympatická a milá. A Walt, ten byl též dost fajn! Dokonce se mi líbily i sestry Carrie, taková Dorrit byla fakt skvělá.

Takhle kniha pro mě byla opravdu milé překvapení. Skutečně bych neřekla, že by se mi mohla tolik líbit. Ale opak je pravdou. U knihy jsem se skutečně bavila, četla se mi strašně dobře a rychle. Líbí se mi i po příběhové stránce. Jedná se o takovou milou, příjemnou oddechovku, když člověk potřebuje vypnout a chce něco lehčího. Také pro milovnice dívčích románů je tohle pravé ořechové.
Takže tuto knihu doporučuji spíše čtenářkám, které nepohrdnou dívčím románem, u kterého se můžou krásně pobavit. Já osobně se s chutí pustím do druhého dílu.

8/10