Přeskočit na hlavní obsah

Recenze: Výnimočná


Autor: Kristin Cashore
Originální název: Graceling
Přeložila: Tatiana Laliková
Série: Sedem kráľovstiev
Díl: 1.
Počet stran, vazba: 416 stran, hardback
Nakladatelství: Ediposs, 2009
Hodnocení na GoodReads: 4,13/5 (106 985 hodnotících)
Hodnocení obálky: 5/5 (aneb mně osobně se moc líbí!)

Něco málo k ději
Vítejte v Sedmi královstvích.Vítejte ve světe lidí s výjimečnými schopnostmi, které poznáte pomocí různě zbarvených očí. Seznamte se s Katsou, dívkou, která má jedno oko zelené a druhé modré. Každý si myslí, že je výjimečná v zabíjení. A právě kvůli této schopnosti ji využívá král Randa, její strýc, k různým špinavostem. I když Katsa není zlá, čemuž svědčí i její angažování ve Společenství, v organizaci, která pomáhá znevýhodněným lidem. A právě jedna záchranná akce pro Společenství ji spojí s princem Po, výjimečným bojovníkem. Společně je čeká pátrání po únosci dědečka Poa a ani jeden dopředu netuší, k jakému hroznému odhalení je pátrání zavede.

Autorka a styl psaní
Kristin Cashore vyrůstala v Pensylvánii. Žila ve starém domě s rodiči a třemi sestrami. Kristin vždycky milovala čtení, četla pořád a všude, snad jen kromě auta a postele. I když tam naopak snila. A čtení se sněním je dokonalá kombinace pro psaní, jak sama tvrdí. Vystudovala Williams College, což zvládla hlavně díky jednomu roku, který strávila v Sydney. Po škole se hodně stěhovala - bydlela třeba v New York City, Bostnu, Cambridge či v Londýně. Donedávna bydlela v Jacksonville na Floridě, ale teď žije v Cambridge ve státě Massechusets.
Kniha Výnimočná (v češtině Výjimečná) je její prvotina. Na knihu volně navazuje Ohnivá (v org. Fire) a Iskrivá (v org. Bitterblue). Knihy byly přeloženy již do několika světových jazyků.

Na prvotinu je tahle knížka napsaná neuvěřitelně dobře. Kdybych nevěděla, že jde o prvotinu, v životě bych to do téhle knížky neřekla. Autorka na mě nepůsobí nevypsaně, právě naopak. V knize nejsou zbytečné, rozvleklé opisy. Naopak je plná krásně popsané akce, ale i milovníci romantiky si tu přijdou na své. Knížka se vážně dobře a rychle čte.
U této knihy také můžu srovnat český a slovenský překlad. V češtině jsem ji četla nějaké čtyři roky zpátky, ale jelikož pokračování v češtině není, pořídila jsem si knihy domů ve slovenštině. A překlad se mi zda dost podobný, stejně dobrý. V té slovenštině se mi to možná četlo dokonce ještě lépe. A pokud nad čtením ve slovenštině váháte, řeknu vám snad jen to, aby jste se ho nebáli. Sice byla slova, která jsem neznala, ale ta jsem si lehce našla. Číst ve slovenštině mi nedělalo žádné problémy a snad nebude ani vám.

Příběh, průběh děje
Knížku jsem už jednou četla, takže jsem věděla, co zhruba čekat. Sice jsem si knihu nepamatovala úplně nejlépe, ale nějaké scény jsem měla v hlavě docela jasně. Po příběhové stránce se mi kniha líbila napoprvé a i teď napodruhé. A byla pro mě stejně překvapivá - ten hlavní zvrat se mi jaksi úplně vykouřil z hlavy, takže jsem na něj i při druhém čtení koukala jak puk. :D Autorka má zápletku krásně promyšlenou a i když to zpočátku vypadá, že spolu dané události moc nesouvisí, časem se ukáže, že k sobě všechno nějak patří. Moc se mi líbí, jak do sebe všechno krásně zapadá. A chválím autorku za to, že nechává čtenáře při čtení přemýšlet a uvažovat - prostě čtenáři podává informace hezky po kouskách.

Jak jsem už psala, některé zvraty jsem jednoduše pozapomněla, takže i teď pro mě byly překvapením. A při prvním čtení ještě větším. Rozhodně o této knížce nemůžu říct, že by byla předvídatelná. Právě naopak. To se mi také moc líbilo. Děj krásně ubíhá, od začátku do konce se něco děje. Když nejde zrovna o nějaký boj, tak se tu najde dost humorných scén a několik hezky romantických. Prostě si nemůžu stěžovat, že bych se někdy nudila.

Prostředí
Svět, který si autorka vymyslela, je rozhodně zajímavý. Samozřejmě mluvím hlavně o výjimečných. Líbilo se mi, že né každý byl výjimečný přes nějakou super schopnost, ale že šlo i o výjimečné plavce nebo šlo o výjimečné šplhání pro provaze.
I ty země byly zajímavé, i když nejvíce se mi líbil Lienid. O ostatních zemích jsme toho zase tolik nezjistili, autorka podala jen takové stručné informace. Lienid měl zajímavou, pěkně popsanou kulturu. Na té autorka zapracovala nejvíce. Za to ji moc chválím, ale na druhou stranu mě trochu mrzí, že trochu lépe nepropracovala i ostatní země.
A chválím i mapu, která v knize je. K orientaci mi sloužila moc dobře.

Postavy
Hlavní postavou je Katsa. Mladá dívka, která má za sebou už spoustu násilí, ale i přesto zůstává v jádře dobrá. Katsa mi nevadila, i když zpočátku mi tolik nesedla. Jenže pak se tam objevil Po a v kombinaci s ním jsem měla Katsu hned mnohem radši. Oni jsou úžasný pár. A to už jen kvůli tomu, že nejde o úplně běžný pár. Svým způsobem byly dost jedineční. Katsu jsem měla s postupem knihy radši a radši. A určitě oceňuji její vývoj.

Po. To byl takové zlatíčko. Ten se autorce vážně vydařil. Po mi přišel jako nejpropracovanější postava z knihy. Toho jsem si oblíbila ze všech nejvíce. Jen díky němu se Katsa trochu více otevřela a díky němu jsem ji začala mít ráda. A už jenom kvůli němu se moc těším na Iskrivou!

I další postavy byly docela zajímavé, docela slušně propracované. Mně osobně tolik nesedla Bitterblue, ale uvidíme, jak to s ní bude v Iskrivé, třeba na ni změním názor. Oproti tomu prince Raffina jsem si oblíbila prakticky hned. Toho bylo v knize žalostně málo. Vůbec by mi nevadilo, kdyby měl více prostoru.
Postav bylo v knize dost. Řekla bych, že aspoň jednu si každý z vás dokáže oblíbit. :)

Pocity, dojmy, hodnocení
I přesto, že jsem knížku už jednou četla, jsem ji shledala za překvapivou, skvěle napsanou a rozhodně dobře promyšlenou, aspoň co se příběhu týče. Určitě jde o neuvěřitelně zdařilou prvotinu, která na prvotinu vůbec nevypadá. Ona to bylo moc dobrá knížka, ale stejně mi na ní něco trochu chybělo. Těžko se mi vyjadřuje co, ale k mým úplně top knihám se nezařadí. Neříkám, že tuhle knížku nemám ráda nebo z ní nejsem nadšená, ale jsou tu knihy, které mám radši a jsem z nich nadšenější. Snad mě chápete. :)
Jinak, pokud jste knihu nečetli, určitě vám ji doporučuji. Stojí za to, aby jste si na ni udělali svůj názor, obzvlášť pokud máte rádi jiné světy a zvláštní schopnosti. Čtení je to milé a oddechové, které vám moc času nezabere. A pokud váháte nad slovenským překladem, rozhodně se ho nebojte a pusťte se do něj! :)

Konečné hodnocení:
8,5/10


Zdroj obálky: www.goodreads.com
Zdroj obrázků: www.deviantart.com (zde a zde)

Komentáře

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Recenze: Královská hraničářka [RV]

Autor: John Flanagan Originální název: The Royal Ranger Přeložila: Zdena Tenklová Série: Hraničářův učeň Díl: 12. Počet stran, vazba: 456 stran, hardback Nakladatelství: Egmont, 2014 Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících) Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :)) Něco málo k ději Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.