Recenze: CO BY KDYBY... Sněhurka nesnědla otrávené jablko [RV]

Přeložila: Jaroslava Novotná
Série: Co by kdyby...
Počet stran, vazba: 160 stran, hardback
Nakladatelství: Jota, 2013
Hodnocení na GoodReads: 3,86/5 (395 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3,5/5 (aneb je vážně roztomilá!)

Život malé Abby a jejího bratra Jonáše byl celkem normální, dokud se nepřestěhovali do Smithville. V novém domě totiž Jonáš objeví podivné zrcadlo. To po jednom zaťukání začne syčet, po druhém zfialový a při třetím zaklepání vás přenese pryč. Díky Jonášovi se tak společně s Abby ocitají na místě, které neznají, navíc se špatnými vyhlídkami ohledně cesty domů. Posléze zjišťují, že se ocitli v naprosto cizím světě – v tom pohádkovém. Jonáš hrdinsky zabrání tomu, aby Sněhurka snědla otrávené jablko, z čehož mají všichni radost, dokud Abby nedojde, že Sněhurka teď nepozná svého prince a nezíská svůj šťastný konec! Což samozřejmě nemůžou dopustit. Povede se nakonec sourozencům pohádku o Sněhurce zachránit a dostat se zpátky domů?

Sarah Mlynowski se narodila v Montrealu v Kanadě. Na McGill University absolvovala v oboru anglická literatura. Po škole se přestěhovala do Toronta kde pracovala pro Harlequin Enterprises. Prvním jejím publikovaným románem se stal Milkrun. Následovaly další čtyři romány pro dospělé, pak její série pro dospívající o mladých čarodějkách. Známý je i její samostatný román pro dospívající – Rebelky aneb Deset věcí, co jsme provedly (a asi neměly). Teď začala vydávat svou sérii pro děti – Co by kdyby... - první díl se zaměřuje na Sněhurku, druhý na Popelku a třetí na Malou mořskou vílu.

S knihami Sarah Mlynowski zatím nemám žádné zkušenosti, takže nemůžu nijak srovnávat s některou její další knihou, bohužel. Nicméně tato kniha je napsaná docela jednoduše – vážně je určena spíše těm dětem. Nejsou tu zbytečné popisy, kolikrát jsou některé situace popsané hodně zjednodušeně. Ale na druhou se kniha čte úžasně lehce a pobaví. Já ji měla přečtenou prakticky na jedno posezení – takže za nějaké dvě hoďky? Jop, asi za dvě hodiny.

Já osobně zbožňuji pohádky a jejich různé předělávky mi nevadí – například úplně zbožňuji seriál Once Upon a Time, takže jsem byla na knihu moc zvědavá. Nápad je to vážně pěkný, ale trošku pokulhává to zpracování. Chápu, že je kniha určená dětem, ale stejně to mohlo být možná trochu lépe propracované, mohlo to mít trochu větší hloubkou. Nakonec je příběh celkem dost jednoduchý a vlastně i předvídatelný, i když zároveň i milý a dokáže občas pobavit. Takže nápad se mi moc líbil, jen já bych ho více propracovala. Je škoda, že to autorka neudělala. Mělo to větší potenciál.

Co se týče průběhu děje – už na začátku jste vrženi do děje, autorka se s ničím nepáře. Všechno rychle ubíhá, žádná zdržovačka okolo. Žádné dramatické zvraty tu nečekejte – už od začátku je celkem jasné, jak to všechno dopadne. Naštěstí je kniha předvídatelná tím milým a ne otravným způsobem.

Takže v knize se nacházíme v tom pohádkovém světě. I když těžko říct, jestli má každá pohádka svůj vlastní svět nebo jsou v jednom světě všechny pohádky, to v knížce není nijak zvlášť řešeno. Nicméně samotná pohádka o Sněhurce tady není vyprávěna v té úplně nejznámější formě (tou myslím pohádku od Disneyho), spíše je tu použita ta původnější verze. To bylo docela překvapení, čekala jsem spíše tu Disneyho verzi. Ono tam toho z prostředí zas tolik není. Prostě se to odehrává buď v chaloupce trpaslíků nebo na hradě Zlé královny.

Postavy jsou opět poněkud jednodušší, ale zase je to pohádka pro děti, že ano. Abby a Jonáš budou sympatičtí asi každému dítěti, řekla bych. Nebo aspoň jeden z nich. Abby má být ta moudrá – však se chce stát soudkyní. Oproti tomu Jonáš je ten, který rád dobrodružství a občas všechno pěkně zpacká. Já měla radši Jonáše, než Abby. V dětství jsem byla spíše to ztřeštěné dítě. Ale trochu mi hlava nebere to jméno Jonáš – jak znělo v angličtině? Protože určitě to nebylo Jonáš, to musí být přeloženo do češtiny. A to je trochu zvláštní, když další jména jsou stejná, no.

Sněhurka mi moc nesedla, ale já Sněhurku nikdy neměla moc v lásce (výjimku tvoří OUAT), takže to možná bude tím. Trpaslíci se mi naopak moc líbili a úžasné bylo i královnino zrcadlo, které mě upřímně pobavilo.
V knize moc postav není, však by ani nebyly potřeba. Takže to bude patrně vše, co k postavám řeknu.

Tahle knížka prostě je pro děti. Kdybych byla dítě, asi by se mi vážně líbila, teď můžu říct jen to, že pro mě byla taková průměrná. Kdyby měla ten příběh propracovanější, líbila by se mi více. Protože nápad má vážně dobrý. A vlastně jsem i zvědavá na pokračování. Nicméně tohle není nic pro náročné čtenáře. Avšak pokud máte rádi pohádky, hledáte něco oddechového a krátkého, rozhodně se po této knize mrkněte, třeba by se vám líbila. A pokud máte mladšího sourozence, kterému nevadí čtení, určitě mu tuto knížku podstrčte. :)

6/10

Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum.

Zdroj obrázků: www.deviantart.com (zde, zde, zde a zde)