Recenze: Prozření Mary Dyerové

Přeložili: Jan Březovský a Tereza Nuckollsová
Série: Mara Dyerová
Počet stran, vazba: 368 stran, hardback
Nakladatelství: Brio, 2013
Hodnocení na GoodReas: 4,09/5 (30 177 hodnotících)
Hodnocení obálky: 5/5 (já tu obálku totiž naprosto zbožňuji!)

Mara Dyerová se probouzí v nemocnici, aniž by měla sebemenší potuchy, jak se tam vůbec dostala. Záhy zjišťuje, že jako jediná přežila nešťastnou nehodu, při které zemřeli její přátelé. Mařin psychický stav není vůbec dobrý, což vede i k přestěhování její rodiny na Floridu, daleko od jejich bývalého domova. Mara si nemyslí, že by ještě někdy mohla mít normální život, když tu se objevuje záhadný Noah Shaw, který vyvolává spoustu otazníků. Navíc se Maře začínají dít divné věci, jež ji nutí přemýšlet nad tím, že za tou nehodou možná stojí něco úplně jiného.

Michelle Hodkin se narodila ve Spojených státech, na Floridě, kde i vyrůstala. Na univerzitu odešla do New Yorku a vystudovala právnickou školu v Michiganu. Pokud zrovna nepíše, pravděpodobně ji najdete, jak dostává podivné předměty ze spárů jednoho ze tří jejích domácích mazlíčků. Prozření Mary Dyerové je její prvotina, která se už dočkala i několika překladů do různých světových jazyků.

Stylem psaní mi Mara zatraceně sedla! Kdybych nevěděla, že je to autorčina prvotina, patrně bych to ani netipla. Autorka v knize využívá jak převážně krátké věty, tak i krátké kapitoly, takže všechno krásně odsýpá. Mara se čte jednoduše skvěle, to té knížce rozhodně nemůžu upřít. Navíc si autorka uvědomuje, že je tohle knížka pro mládež, proto se nebojí použít i nějaké to sprosté slovo, které z pusy občas vypustí snad každý. (I když jiní autoři YA knih na tento fakt zapomínají a sprostá slova jsou jen velká výjimka.)
Jen drobná poznámka k překladu – myslím, že třeba slovo flashback nebylo nutné překládat na flešbek.

Mara je zvláštní kniha, hlavně po té příběhové stránce. Ona si prostě tak v klidu plyne, aniž by se dělo něco pořádného, ale i přesto se vám může líbit a nemusíte se u ní nudit. Ze začátku čtenář sleduje Maru, zjišťuje informace o jejím životě, a hlavně se potýká s její psychikou. A pak, aniž by jste to čekali, přijde zvrat. Následně se zase trochu uklidní rozvířené vody. Ale to je jen na chvíli, než na vás autorka hodí další bombu. A ten konec? Skvělý. Pro mě možná ne tolik šokující, ale rozhodně povedený. Já osobně sice nemám potřebu se teď hned vrhnout na druhý díl, avšak rozhodně se na něj těším.

To tentokrát příliš nerozeberu, protože nechci spoilerovat. I když dlouho pro mě bylo velkou záhadou, jakým směrem se budou věci v této oblasti ubírat. Musím říct, že mě autorka dokázala v tomto směru překvapit a tak trochu mi zamotat hlavu. Všechny ty věci má pěkně promyšlené a já jsem jen zvědavá, jak se budou v dalších dílech vyvíjet.

Postavy jsou patrně z nejsilnějších aspektů knihy. Pokud vám nesednou postavy, asi těžko vás zaujme příběh a kniha celkově, přestože je tak dobře napsaná. Na postavách tu autorka staví všechno. A podle mě to dělá více než šikovně. Její postavy jsou zajímavé, promyšlené, žádné stereotypy.

Hlavní postava je samozřejmě Mara Dyerová. Rovnou říkám, že je Mara zvláštní. Tak trochu ukázkový případ pro psychiatra. Avšak pro mě byla díky tomu jakýmsi způsobem fascinující. Ještě nikdy jsem se nesetkala s hlavní hrdinkou, která by byla nějak psychicky narušená. Autorka se tohoto faktu chopila dobře, zpracovala ho vážně zajímavě. Možná to občas může působit zmateně, ale to se mi na tom zdá skvělé. Nikdy nevíte, co je skutečné a co vidí jen Mara. Mara není žádná typická hrdinka. A to se mi na ní zatraceně líbí.

Noah Shaw je snad kapitola sama o sobě. Pro holky – už jen kvůli Noahovi stojí za to tu knížku číst! Jistě, určitě se najde někdo, komu se Noah nebude líbit, protože je moc arogantní, namyšlený či něco podobného (a on takový skutečně je), ale je skvěle napsaný. Noah mě na knize bavil nejvíce. Smála jsem se kvůli němu – jeho dialogy s Marou jsou skvělé! Jednu chvíli se možná může Noah jevit jako hrozný stereotyp, jenže na druhý pohled je na něm jasně vidět originalita. Noah, ach ten Noah.

A autorce děkuji za absenci milostného trojúhelníku. Pevně doufám, že i nadále bude milostný trojúhelník chybět, z milostných trojúhelníků už je mi totiž docela špatně.

Než jsem se do Mary pustila, tak nějak jsem cítila, že mně se takhle knížka bude líbit. S tímto pocitem jsem si ji i koupila. A rozhodně toho nelituji. Mara je neskutečně zvláštní kniha, která vám buď sedne anebo ne. Já se řadím do té první skupinky. Mara byla tak jiná. Během čtení se mi těžko odkládala, pořád mě něco nutilo číst dál. Ta knížka je skvěle napsaná, má výborné postavy, a pokud se vám bude líbit tohle, bude se vám líbit i příběh. Michelle mě dokázala překvapit, párkrát i docela pěkně převézt. Za to jí dávám oba palce nahoru.
Za sebe vám knihu doporučuji. Nicméně – přistupujte k ní s otevřenou myslí, nic zvláštního od ní nečekejte a prostě se nechte překvapit. Opravdu, zkuste zkrotit svá případná očekávání. Byla by škoda, kdyby vás kniha zklamala. Ale přečtete si ji. Určitě si ji přečtete – už jenom proto, abyste si udělali svůj názor. :)

8,5/10

Zdroj obrázků: zde