Recenze: Nebe v plamenech

Série: Monument 14
Počet stran, vazba: 224 stran, hardback
Nakladatelství: Baronet, 2013
Hodnocení na GoodReads: 3,99/5 (1 944 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (ke knize hezky sedí :))

Něco málo k ději (obsahuje mírné spoilery na předchozí díl!)
Skupina dětí ze supermarketu se rozdělila a obě skupiny čekají nové překážky. Část dětí v čele s Deanem zůstala v supermarketu, kde mají v plánu počkat na záchranu – se svými zásobami by mohli vydržet i několik měsíců. Zbytek dětí se vydalo v opraveném školním autobusu na nebezpečnou cestu do Denveru, kde by měla být základna armády, která je dopraví do bezpečí. Je jen ve hvězdách, jestli jejich cesta bude mít zdárný konec a jestli se jim podaří zachránit i zbylé členy skupiny, kteří zůstali v obchodě.

Emmy Laybourne je americká spisovatelka, která začala svou spisovatelskou kariéru psaním divadelních her. Postupně se dostala i k psaní románů, v současné době pak má na svém kontě YA trilogii Monument 14. Na příští rok chystá nový YA thriller Sweet. Emmy žije poblíž New York City společně se svým manželem a dvěma dětmi a kromě psaní se věnuje i jeho vyučování.

Emmy nemá nijak zvláštní či výjimečný styl psaní. Nechci tím říct, že by psala špatně, její styl jen nijak zvlášť nevyniká. Tentokrát se rozhodla vyprávět svůj příběh ze dvou pohledů – z pohledu bratrů Deana a Alexe. Změna to není špatná, avšak pro mě nebyla oproti prvnímu dílu příliš velká, protože zas tak rozdílné to vyprávění není. Ovšem i tentokrát se kniha čte opravdu snadno, dá se přečíst prakticky na jedno posezení, pokud máte čas.

Ohledně příběhu jsem zaznamenala jisté zlepšení. Přišlo mi to o něco originálnější, zdálo se mi, že tentokrát autorka využívá více své nápady. Bohužel ale musím konstatovat, že je příběh předvídatelný – žádným zvratem mě autorka nedovedla překvapit. I když na druhou stranu je tu vidět snaha dívat se na celý příběh z reálného pohledu, podle toho, co se asi mohlo stát, jak to mohli hrdinové vyřešit. Na lehké vyřešení problémů si dává autorka pozor.

Knize tentokrát celkově přibyla akce, má poněkud lepší spád a stane se toho více než v díle prvním. Konec je opět docela otevřený a sama jsem upřímně zvědavá, o co vlastně v další knize vůbec půjde, protože moc nápadů nemám. Uvidíme.

To prostě není nijak zvlášť důležité a autorka mu vážně nevěnuje moc pozornosti. Jen občas zmíní, jaký dopad měly ty různé katastrofy na okolní svět. Pro příběh to opět není žádná důležitá veličina, proto nepovažuji absenci lepšího popisu prostředí za mínus.

Nyní se do popředí dostávají hlavně Dean s Alexem, kteří celý příběh vypráví, čtenář proto může nejlépe poznat je. Avšak více prostoru mají i další starší postavy jako Astrid či Nick. Malé děti mi tentokrát přišly tak nějak dopočtu, ono se s nimi stejně moc pracovat nedá, řekla bych. Jistý rozvoj postav tu znát je, podobná událost vás přece jenom změní. Nejlépe můžete pozorovat změnu na Deanovi, vzhledem k tomu, že mu vlastně vidíte do hlavy.
Takže s postavami žádný zásadní problém nemám, jen jsou prostě obyčejné a nijak zvlášť výrazné. V paměti vám patrně dlouho nezůstanou.

Oproti prvnímu dílu tu menší zlepšení je, ale v mnoha ohledech mi to přišlo na stejné úrovni. Knihu mě bavilo číst, jen si mě nijak zvlášť nezískala. Nezaujala mě. Je to takový ten typ, u jehož přečtení si pěkně odpočinete, avšak dumat nad ním nijak nebudete. Myslím, že nebyl úplně využit potenciál knihy. Nicméně knihu vám k přečtení doporučuji, dle mého názoru jde o čtení vhodné pro kluky i holky. A pokud se vám líbil první díl, bude se vám líbit i tento. Je to naprosto vhodné čtení, pokud se chcete odreagovat a nechcete nad ničím moc přemýšlet.

7/10