Přeskočit na hlavní obsah

Recenze: Amy a Roger – Na cestě

Autor: Morgan Matson
Originální název: Amy and Roger's Epic Detour
Přeložila: Martina Buchlová
Počet stran, vazba: 420 stran, paperback
Nakladatelství: CooBoo, 2013
Hodnocení na GoodReads: 4,08/5 (28 269 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (mně osobně se moc líbí :))

Něco málo k ději
Rodinu Amy postihlo neštěstí, které všechny velmi zasáhlo. Její matka se proto rozhodla, že musí začít někde jinde a od začátku. Ten nový začátek je má čekat na druhém konci země. Amy má za úkol dopravit jejich auto z Kalifornie až do Connecticutu. Jenže Amy nedokáže sednout za volant. Naštěstí se k ní na cestu připojí Roger, syn matčiny přítelkyně, který také míří na východní pobřeží USA. Čeká je tak společná cesta, která nakonec bude plná různých dobrodružství, přestože to tak na začátku vůbec nevypadalo.

Autorka a styl psaní
Morgan Matson se narodila v roce 1981 a vyrůstala v New York City a ve městě Greenwich v Connecticutu. Navštěvovala v Los Angeles Occidental College, avšak když byla v polovině studií v oboru drama, začala pracovat v dětském oddělení v knihkupectví Vroman's Bookstore, kde se zamilovala do YA literatury. Když ukončila studia na univerzitě, nastoupila na jinou školu, kde studovala psaní pro děti. A pak časem vystudovala ještě jednu školu, tentokrát obor scenáristiky. Kniha o Amy a Rogerovi byla inspirována jejími zkušenostmi ze tří road tripů napříč Amerikou. V češtině by brzy měla vyjít i její druhá kniha – Second Chance Summer.

Celá kniha je vyprávěna z pohledu Amy. Amy je naštěstí příjemná hrdinka, tudíž mi její vyprávění nevadilo. V knize se střídá příběh ze současnosti s různými vzpomínkami, ty napomáhají pochopit všechny souvislosti a také chování Amy. Vždy bylo na začátku kapitoly přehledně označeno, z jaké doby vzpomínka je. Tenhle styl vyprávění byla příjemná změna, určitě pokud se jedná o YA knihu. Kniha se mi četla moc dobře, i když popisy byly místy mírně zdlouhavé.

Příběh, průběh děje
Tak jak jsem čekala, v knize se děj točí hlavně okolo toho road tripu a okolo událostí, které se během něj stanou. Jistou váhu zde má i vývoj hlavních hrdinů, jejich přehodnocení názorů, avšak já osobně jsem čekala, že tato linie příběhu bude zpracována o něco lépe. V tom mě knížka trochu zklamala. V knize jsou místa, která jsou opravdu fajn a mně se moc líbila, na druhou stranu jsou tu ale i docela hluché části, u kterých jsem se poněkud nudila. Ale i tak se jedná o originální příběh a toho si já cením.

První polovina kniha šlapala moc dobře, byla jsem i zvědavá ohledně toho, co bude dál. Ta druhá půlka mi přišla slabší, asi bych se ani nebránila tomu, kdyby byla o něco kratší. Konec je zajímavý a hodně otevřený. To se mi líbilo, ale zároveň mi na něm něco chybělo. Podle mě neměla autorka utnout konec tak brzo.

Prostředí
Jak vám určitě už došlo, kniha se odehrává v USA a to hned na několika místech v této zemi. Líbilo se mi, že autorka moc pěkně popisovala okolí a do svého road tripu zahrnula zajímavé objekty. Poměrně dobrým způsobem přiblížila to americké prostředí. A vlastně mě i dost nalákala na road trip, zažít něco podobného jako Amy s Rogerem by určitě byla dobrá zkušenost.

Postavy
Celý příběh se točí hlavně kolem Amy a Rogera. Místy se objeví rodina Amy – její bratr Charlie, její matka a otec. Amy si prochází hodně těžkým obdobím, což se autorka snaží zachytit. Celkem se jí to i daří. Hodně jsem po dobu čtení přemýšlela nad tím, jak bych se v podobné situaci chovala já. Amy není hloupá hrdinka. Vlastně jsem si ji i celkem oblíbila.
Roger si také prochází jistým obdobím, které pro něj není lehké. Roger je velice sympatický hrdina, až na jisté momenty se mi opravdu zamlouval. Cesta s Amy mu pomůže si uvědomit nějaké důležité věci a změnit názor, to samé se týká Amy. Ta cesta oběma pomůže.
Co mě ale mrzí je to, že Charlie nedostal trochu více prostoru. Určitě by si to zasloužil. Dle mého názoru by mohlo jít o velmi zajímavou postavu.

Pocity, dojmy, hodnocení
Na závěr musím hodně pochválit grafické zpracování knihy. Líbily se mi všechny ty fotky, které knize přidávaly na autentičnosti – tyto fotky pořídila sama autorka, pokud se nepletu. Moc fajn bonus jsou i playlisty, které kniha obsahuje. Několik písniček jsem si během čtení poslechla a opravdu dobře mi k příběhu seděly.
Kniha se mi v zásadě líbila, bylo to opravdu dobré oddechové čtení. Jen jsem od příběhu čekala trochu víc, což jsem nedostala. Také se tu našla nějaká ta hluchá místa, kde měl příběh pomalejší tempo a mně se to hůře četlo. Konec se mi líbil, ale i nelíbil. Něco mi na něm scházelo. Ovšem od autorky si ráda přečtu něco dalšího.
Knížka je spíše takové dívčí čtení, proto ji doporučuji hlavně holkám. Je to perfektní čtení na léto, takže pokud nebudete vědět, po čem v létě sáhnout, určitě se pusťte do této knihy.

Konečné hodnocení:
7/10

Zdroj obálky: www.goodreads.com
Zdroj obrázků: zde, zde a zde

Komentáře

  1. Knihu jsem četla a přišlo mi to jako taková pěkná oddechovka. Je ale pravda, že místy to bylo docela slabé a třeba chování Rogera se mi občas vážně nelíbilo. Co ti budu povídat, konec mě zklamal, čekala jsem něco uzavřenějšího. Tenhle rok má myslím od autorky vyjít něco dalšího, jsem na to zvědavá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máme docela podobné pocity, řekla bych. :) Místy mě to taky moc nebavilo a občas mi taky chování Rogera příliš nesedlo - třeba ta jeho fixace na tu jeho přítelkyni, to bylo takové zvláštní. Mně se na jednu stranu líbilo, že ho autorka nechala otevřený, ale když jsem se nad tím zamyslela zpětně po dočtení, vadilo mi, že nějak nevyřešila třeba ten vztah mezi Amy a její matkou. Prostě to bylo utnuté moc brzo, no. Jo, jo, o té další knize vím a jsem na ni zvědavá též. :)

      Vymazat
    2. Roger mi přišel jako normální stalker, to mi asi nejvíc vadilo. Ten konec mi přišel velice urychlený, navíc docela chladný od Rogera. Já ale celkově nemám moc ráda otevřené konce, kde si čtenáři mají domýšlet vlastní verze, potřebuju uzavřenost a přesně vědět, jak to autor cítí.

      Vymazat
    3. Takhle - já chápu, že chtěl zjistit, proč se s ním rozešla, když ji měl rád, ale přeháněl to. Otevřené konce mi nevadí, když jsou dobře podané, ale tady to měla autorka zakončit jinak. Nemusím vědět, jak to dopadlo mezi ní a Rogerem, ale zajímalo by mě, jak to dopadne s její rodinou. Jestli se to zlepší a tak, jop.

      Vymazat
  2. Pekná recenzia.:) Kniha znie vážne ako fajn oddychovka, celkom rada by som si ju niekedy prečítala, hoci to nie je priorita.:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. :) Fajn oddechovka to je. :) Jasně, tak to chápu. :D Taky si teď dost rozmýšlím, které knize dám přednost před jinou, jop. :D :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Recenze: Královská hraničářka [RV]

Autor: John Flanagan Originální název: The Royal Ranger Přeložila: Zdena Tenklová Série: Hraničářův učeň Díl: 12. Počet stran, vazba: 456 stran, hardback Nakladatelství: Egmont, 2014 Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících) Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :)) Něco málo k ději Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.