Recenze: Šachovnice bohů

Přeložil: Jan Netolička
Série: Věk X
Počet stran, vazba: 544 stran, paperback
Nakladatelství: Domino, 2014
Hodnocení na GoodReads: 3,85/5 (8 621 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (povedla se!)

Justin March býval významný služebník pracující pro Republiku spojené severní Ameriky, než došlo k jeho vyhoštění ze země. Mae Koskinenová je skvělá pretoriánka, členka speciální jednotky armády, jenže pak dojde k jistému incidentu, po kterém je suspendována. K tomu jako trest dostane za úkol přivést zpátky do země Justina Marche, odborníka na náboženské skupiny. Justin nabídku k návratu přijímá a tím se společně s Mae dostává k případu rituálních vražd, na jejichž vyřešení má pouhý měsíc. Pak totiž dojde k další vraždě, což by pro Justina patrně znamenalo opětovné vyhoštění, ovšem tentokrát pravděpodobně bez možnosti návratu.

Richelle Mead je velice populární americká autorka, která vydává knihy jako na běžícím pásu. V současné době žije ve městě Seattle, původem je ale z Michiganu. Je vystudovanou učitelkou angličtiny, matkou dvou dětí, baví ji cestování a nakupování šatů. Píše jak pro dospělé, tak i pro dospívající. Její nejznámější sérií je Vampýrská akademie, na kterou navázala sérií Pokrevní pouta. Mezi její série pro dospělé patří Sukuba či Dark Swan.

Se stylem psaní Richelle Mead pár zkušeností mám – četla jsem dva díly z Vampýrské akademie a první díl ze série Sukuba. Věděla jsem tedy, co zhruba čekat. Nakonec jsem ale i tak byla mírně překvapená – kniha se mi zdála mnohem lépe napsaná, než to předchozí, co jsem od autorky přečetla. Nejvíce mě asi udivilo, jak dobře autorka psala z mužského pohledu – Justinovo vyprávění mě bavilo mnohem více než vyprávění Mae. Kniha je nejčastěji vyprávěna z pohledu právě Justina a Mae, občas se přidá i dívka Tessa.

I samotným příběhem mě autorka neskutečně překvapila! Ani ve snu mě nenapadlo, že to bude až tak moc dobré! Upřímně se přiznám, že jsem tuto knihu hodně podceňovala – nejsem skalní fanoušek této autorky, nemám v ni bezmeznou důvěru, proto jsem jí s touto knihou nijak zvlášť nevěřila. Když jsem tedy dostala skvěle promyšlený, zajímavý a originální příběh, byla jsem z toho neskutečně nadšená. Věřím, že tohle byl pouze rozjezdový díl, že v pokračování toho dostaneme ještě mnohem více!

Má jediná výtka k příběhu jest to, že se to místy velice táhlo, plynulo to moc pomalu. Našly se zde scény, které byly plné akce, jenže tu byly i takové, které příběh nijak neposunuly dál. Myslím, že kdyby byla kniha o něco kratší, bylo by to lepší. Jediné štěstí bylo to, že i tak zůstávala kniha poměrně čtivá, proto se daly tu nudnější části přežít.

Svět ve Vampýrské akademii je oproti světu v této knize naprosto nezajímavý! Alespoň pro mě to tak rozhodně je. Prostředí, které si autorka pro tentokrát vymyslela, je naprosto šílené a neuvěřitelně obsáhlé. Vše se odehrává v neurčitě vzdálené budoucnosti, v zemi RUNA (Republika spojené severní Ameriky), kde je náboženství velice přísně kontrolováno, protože šlo o jeden z důvodů, proč se společnost v minulosti jaksi zhroutila. Autorka v průběhu knihy podává spoustu a spoustu nových informací, celý ten systém je hodně komplikovaný, proto doporučuji při čtení opravdu dávat pozor, mohli byste se v tom snadno ztratit. Mně se to občas stalo. Někomu to proto může přijít zmatené, mně to přišlo zkrátka tak dobře vymyšlené, že se to autorce holt trochu hůře popisuje. Já jsem prostředím byla šokována a nesmírně potěšená zároveň – fakt jsem od Richelle Mead nečekala, že dokáže vymyslet něco tak zajímavého. Kdybych nevěděla, že je ona autorkou této knihy, v životě bych si to netipla.
Pokud znáte staré mytologie a náboženství, bude vám to při této knize výhodou, některé věci snáze pochopíte a možná si je i lépe vychutnáte.

Také velké nadšení! Postavy jsem napsané zatraceně dobře, mají zajímavé charaktery, mají svou historii, svá tajemství, své vnitřní démony. Hlavně tedy Justin se autorce povedl, to jsem až zírala. Justin je inteligentní muž s výjimečnými deduktivními schopnostmi, také je opravdu pohledný, vtipný a šarmantní, čehož si je moc dobře vědom a využívá to ve svůj prospěch. Nicméně má i své chyby – kupříkladu je arogantní. Já jsem si ho hned oblíbila a nevidím důvod, proč byste neměli i vy.
S Mae jsem měla trochu problém – ne vždy mi její chování sedlo. Je to taková zvláštní postava, chvíli je člověku sympatická, pak člověk zas neví, co si o ní myslet. Avšak že by mi nějak výrazně vadila, to říci také nemůžu.
Z ženských postav si moje sympatie získala spíše mladičká Tessa. Bylo vskutku zajímavé sledovat její adaptaci v novém prostředí.
Z mé strany tedy s postavami spíše spokojenost. Žádné výrazné výtky k nim nemám.

Šachovnice bohů byla úplně jiná, než jak jsem očekávala. Hlavně byla mnohem, mnohem lepší. Určitě ji řadím k překvapením letošního roku. Je promyšlenější, zajímavější a originálnější, než jak se na první pohled zdá. Palec nahoru dávám rozhodně za ten svět, ten považuji za skvělý, i postavy mě velmi bavily, stylem psaní byla kniha také zdařilá a ohledně příběhu mohu vytknout jedině to, že to bylo místy zdlouhavější. Mě kniha jednoduše nadchla a už se moc těším, až se mi do rukou dostane druhý díl.
Pokud jste fanoušci Richelle Mead a plánujete se do knihy pustit, pozor na to, co od ní čekáte, mohla by vás zklamat – je to totiž něco naprosto jiného, než jste od autorky patrně zvyklí. Pro mě osobně to bylo ale lepší, než její jiná tvorba, proto doporučuji se do knihy pustit, ať už jste autorčini fanoušci nebo ji naopak naprosto bojkotujete, protože vám od ní něco jiného nesedlo. Dejte této knize šanci, třeba vás překvapí tolik jako mě.

8,5/10