Přeskočit na hlavní obsah

Recenze: Persepolis


Autor: Marjane Satrapi
Originální název: Persepolis
Přeložil: Richard Podaný
Počet stran, vazba: 344 stran, hardback
Nakladatelství: BB/art, 2013
Hodnocení na GoodReads: 4,30/5 (45 520 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5

Něco málo k ději
Persepolis je autobiografický příběh Marjane Satrapi, která se narodila v Íránu a začíná své vyprávění v době, kdy jí bylo deset let a kdy bylo po Islámské revoluci, která pro její zemi znamenala spoustu změn. Ženy musely začít chodit na veřejnosti zahalené a všechna pravidla se celkově zpřísnila. Marjane byla vždy vychovávána svobodomyslněji, takže všechny ty změny nese hůře. A kvůli všem těm změnám režimu ji rodiče ve čtrnácti letech posílají na francouzské gymnázium ve Vídni, odkud se nakonec po nějaké době vrací zpět domů, rozhodnutá se ještě jednou pokusit sžít s režimem.

Autorka a kresba
Marjane Satrapi se narodila v roce 1969 v Íránu, v současné době však žije ve Francii. Po vystudování v oboru výtvarných umění se začala živit ilustrováním dětských knih. Poté, co se seznámila se světem komiksu, začala se věnovat tomuto žánru. A tak vznikla kniha Persepolis, která sklidila obrovský úspěch, byla přeložena do několika světových jazyků a podle které vznikl i stejnojmenný animovaný film – ten autorka spolurežírovala a film byl dokonce i nominován na Oscara. Mezi její další tvorbu patří knihy Šitíčko a Kuře na švestkách.

Samotná kresba se mi opravdu moc líbila. Všechno je černobílé a takové docela strohé, což vlastně jenom podtrhuje celou realističnost knihy a činí ji tím ještě zajímavější. Satrapi navíc dokáže skvělým způsobem zachytit emoce. Ten její styl je celkově velmi specifický, takže se domnívám, že snadno poznám její další tvorbu.

Příběh, průběh děje
Hodnotit autobiografický příběh je trochu složitější. Přece jenom soudit něčí život opravdu není jen tak. Nicméně pokud se někdo rozhodne o svůj životní příběh podělit, měl by mít aspoň co sdělit. Marjane Satrapi naštěstí má o čem psát a tím nemyslím jen Islámskou revoluci. Kromě toho ve své knize zpracovává střet různých kultur, jak nás ovlivňuje naše výchova a jak se naše názory s novými zkušenostmi mění. Jde o hledání vlastní identity. Právě to mi na celé knize přišlo nejzajímavější. Ještě víc fascinující to všechno je tím, že je to pravda.

Co velice oceňuji je to, že autorka svůj příběh vypráví v zásadě objektivně a hlavně opravdu upřímně, takže přiznává všechny své názory, přestože později je má naprosto opačné. Popisuje i nepříjemné zkušenosti a poklesky, které ji postupně formovaly.

Prostředí
Největší část knihy se odehrává v Íránu v průběhu osmdesátých let minulého století. Čtenáři je tak přiblížena íránská kultura, jejich tradice a zvyky, to se mně osobně vážně moc líbilo, protože to pro mě byly nové informace. Zachycena je i Evropa, to je zase jedinečné tím autorčiným naprosto odlišným pohledem na evropské tradice a zvyky.

Postavy
Soudit opravdu žijící postavy je opět poněkud složitější, nicméně si myslím, že autorka postavy skrze svou kresbu zachytila opravdu výborně. Jistě nejzajímavější je samotná Marjane, protože si v životě prošla velkým vývojem a změnami. Marjane na začátku knihy má určitě něco společného s tou na konci, avšak v mnoha ohledech je úplně jiná. Byly chvíle, kdy jsem její rozhodnutí neschvalovala, ovšem asi spíše převažovaly chvíle, kdy jsem jí vážně fandila, protože Marjane zachycená na stránkách románu je opravdu silná a jedinečná osobnost.

V životě každého člověka se najde spousta lidí, kteří ho nějakým způsobem ovlivní. Stejné to bylo u Marjane, proto je v knize těch postav mnoho. Některé se objeví opravdu jen krátce, jiné ji provází většinu knihy – to jsou kupříkladu její rodiče či její babička a tyhle tři jsem měla velice ráda, protože měli rozumné a na své okolí stoprocentně pokrokové názory.

Pocity, dojmy, hodnocení
Je to už celkem dlouhá doba, co jsem se do této knihy chtěla pustit, ovšem až tento rok jsem se rozhodla, že se více začnu věnovat grafickým románům, takže proč jako první nezvolit tohle? Po dočtení musím říct, že má volba byla výborná. Kniha splnila všechny mé požadavky pro dobré čtení. Kresba byla fakt podařená a hlavně jedinečná. Moc se mi líbil i ten samotný příběh, který rozhodně není pouze o Islámské revoluci – právě naopak je to spíše o střetu různých kultur a hledání vlastní identity. Marjane je vskutku silná osobnost. Já jsem s tímto grafickým románem opravdu jen a jen spokojená, tudíž mi nezbývá nic jiného, než vám ho všemi deseti doporučit.


Konečné hodnocení:
10/10

Zdroj obálky: www.goodreads.com
Zdroj obrázků: zde, zde a zde

Komentáře

  1. Já viděla film, ten se mi opravdu moc líbil, možná si to někdy i přečtu v tomto grafickém zpracování... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na film se sice teprve chystám, ale pokud se ti líbil, hádám, že by se ti líbila i tahle jeho předloha. :)

      Vymazat
  2. Úžasně napsaná recenze. Já na knížku dost slyšela chválu na amerických booktubech a už tehdy mě hodně zaujala. Myslím, že by to pro mě byla dobrá volba pro první grafický román!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, moc děkuji! :) Já jsem tu knížku měla vyhlédnutou už delší dobu, ale až právě to vychvalování zahraničních booktuberů mě přesvědčilo, že bych tomu měla šanci dát. :) A já tu knížku rozhodně doporučuji, opravdu je to tak dobré, jak ti booktubeři tvrdí. :)

      Vymazat
  3. Spolužačka mi poměrně horlivě doporučovala film. Chystám se na něj teda už nějakou chvíli, ale chystám. =D Možná se vrhnu i na knížku. Otázkou je, na co první... =D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na film se chystám, patrně tenhle víkend bych na to chtěla mrknout, když to stihnu. :D Tak když tak můžu dát vědět, jaký byl. Ovšem myslím si, že oboje bude dobré vzhledem k tomu, že autorka se na tom filmu podílela též, plus to bylo nominované na toho Oscara, takže to kvalitní musí být. Takže je jen a jen na tobě, co si zvolíš jako první. :D

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Recenze: Královská hraničářka [RV]

Autor: John Flanagan Originální název: The Royal Ranger Přeložila: Zdena Tenklová Série: Hraničářův učeň Díl: 12. Počet stran, vazba: 456 stran, hardback Nakladatelství: Egmont, 2014 Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících) Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :)) Něco málo k ději Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.