Recenze: Throne of Glass

Autor: Sarah J. Maas
Série: Throne of Glass
Počet stran, vazba: 404 stran, paperback
Nakladatelství: Bloomsbury, 2012
Hodnocení na GoodReads: 4,18/5 (86 970 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (naživo vypadá mnohem líp!)

Celaena Sardothien je nejznámější nájemná vražedkyně v Adarlanu. Jenže pak udělá fatální chybu – nechá se chytit. Ocitá se v trestaneckém táboře, v solných dolech Endovieru, odkud je nemožné utéct. Přežije tu sice celý rok, ale je jí jasné, že další zimu nezvládne. Proto, když se objeví adarlanský korunní princ Dorian s žádostí, aby byla jeho Šampion v otcově soutěži, která má určit královského nájemného vraha, výměnou za svou svobodu po čtyřech letech případné služby, Celaena přijímá. Jenže se rychle ukáže, že účast v soutěži bude patrně nebezpečnější než Celaena čekala – Šampioni postupně umírají i mimo soutěže a patrně to nebude náhoda.

Sarah J. Maas je americká autorka, která se narodila a vyrostla na Manhattanu v New Yorku, poté následovala svého přítele, dnes manžela, do Kalifornie, kde žila šest let, než se odstěhovala do oblasti Filadelfie, kde v současné době žije. Vystudované má kreativní psaní, s vedlejším oborem náboženských studií. První verzi svého románu Throne of Glass napsala v pouhých šestnácti letech. Autorka původně sdílela příběh online, než si ho v roce 2010 všimlo nakladatelství Bloomsbury. V současné době má Maas smlouvu na šest knih. V květnu 2015 také začne vydávat novou new adult fantasy sérii A Court of Thorns and Roses.

Jakmile jsem se do toho dostala (zvykla jsem si na angličtinu), výborně mi styl psaní sedl. Díky němu jsem hltala stránku za stránkou, přestože se tam zrovna moc nedělo. Vyprávěno je v er-formě, v minulém čase. Většina knihy je brána z pohledu Celaeny, ale občas je vyprávění okořeněno o pohled Chaola Westfalla či prince Doriana, i když to vyprávění Doriana tam bylo hlavně proto, aby vyjádřil, jak moc se mu Celaena líbí. Ovšem jinak si na psaní opravdu stěžovat nemůžu, je znát, že autorka psát umí a talent má.

Podle mě ta knížka po příběhové stránce dost trpí tím, že jde o první díl z plánované šestidílné série, kde se autorka snaží čtenáře hlavně seznámit s postavami a lehce i se světem. Podle různých kousků informací, které sem tam utrousí, se dá tušit, že to celé bude promyšlenější a lépe rozvinuté v pokračování. Je tu cítit potenciál, který doufám autorka využije.

Já jsem se u toho nenudila, protože mě bavilo to číst, avšak v samotné knize se toho tolik nestane. Podle anotace je čtenář nalákán na souboje s těmi nejnadanějšími zloději a nájemnými vrahy v zemi. Jo... Tak to moc nečekejte. Soutěž Šampionů, která působí, jakože bude stěžejní téma knihy, je ve skutečnosti dosti odsunutá do pozadí a mnohdy jsou některá kola popsána jen jednou větou. Pár scén se týká nějakého toho výcviku, přípravy na soutěž. A něco málo je tam ohledně dění u dvora. Někdo by mohl být zklamaný, což bych pochopila. Autorka se totiž spíše věnuje přípravě půdy pod nohama pro pokračování, než pořádnému ději v tomto díle.

Najít young adult fantasy s propracovaným prostředím není zas tak moc snadné. Throne of Glass je jedna z těch knih, která má prostředí propracované mnohem lépe, přestože nám autorka naservíruje jen menší část.
Celý příběh se odehrává ve fiktivním světě, ke kterému máte na začátku knihy mapu. Mapy v knihách mám ráda, takže za to palec nahoru.
Z toho, co autorka odhalila, získá čtenář informace, že zemi obývali Fae a vládla tam magie, než se to král rozhodl vymýtit. Magie je zakázaná a potlačena, ale i tak to vypadá, že nějaká ta forma magie přetrvala, o čemž se ale patrně dozvíme více v pokračování.
V knize je letmo představeno i náboženství s božstvem, v jehož čele stojí Bohyně. Moc se mi líbilo, že autorka svátky, které známe my – kupříkladu Vánoce, zapracovala i do svého světa, i když je krapet změnila. Za to dávám také palec nahoru.

Prostředí zkrátka působí zajímavě a já jsem jedině zvědavá, co dalšího autorka v pokračování představí.

Na young adult knihu jsou ty postavy poměrně dobré, v porovnání s epickou/vyšší fantasy je to už krapet horší. Nemůžu říct, že jsou napsány vyloženě špatně, ale také by to mohlo být lepší.
Celaena měla sklony k Mary Sue, ovšem vždycky, když už jsem si myslela, že to začíná být přehnané, autorka nějakým způsobem poukázala na to, že je také obyčejný člověk, který si prošel těžkou zkouškou. V pár scénách byla Celaena popsána až realisticky. Já z ní mám rozporuplné pocity. Na jednu stranu mě opravdu bavila, na tu druhou mě ale zvládala i dost štvát. Je to s ní těžké. Naprosto chápu, že ji někdo dokáže nesnášet, ale chápu i proč ji někdo zbožňuje. Já si na ni ještě budu muset vytvořit názor. Jen co podle mě autorka trochu přehání je ta obrovská tajemnost ohledně její minulosti, podle mě si tím hází klacky pod nohy.

Máme tu dva mužské charaktery, u kterých se člověk těžko rozhoduje, koho má radši. Princ Dorian mi byl sympatický, přestože je podle mě tak trochu stereotyp. Do Celaeny se zakoukal jen proto, že je pohledná a nenadbíhá mu jako ostatní dámy u dvora. To, co mezi nimi bylo, je naprosto typické pro young adult. Jenže mě ty jejich společné scény stejně bavily, protože autorka to uměla napsat vážně dobře.

Chaol Westfall je z té trojice patrně nejlépe napsán. Nebo tak aspoň zatím působí. Přišel mi z nich nejuvěřitelnější, rozhodně co se týče chování. Princovi jakoby bylo jedno, že Celaena je vlastně vražedkyně a mohla by ho kdykoliv zabít, kdyby chtěla, oproti tomu Chaol si to jasně uvědomoval. Líbilo se mi, jak je zachycen ten vztah, který se mezi nimi buduje. Jak jí Chaol postupně poznává a začíná jí opatrně důvěřovat. To bylo hrozně fajn.

Zmínit musím ještě princeznu Nehemiu. I když nemá v knize tolik prostoru, vypadá na zajímavou postavu a já se jen těším, až se dozvím více z jejího příběhu.

Throne of Glass je série, o které se v zahraničí neustále mluví, většinou v superlativech. Když jsem začala slyšet pozitivní názory i z našich končin, začala jsem se o to zajímat a nakonec jsem se na to začala i těšit, přesto jsem svá očekávání před čtením krotila. První díl je podle mě dobrým úvodem do YA fantasy série, která má obrovský potenciál být naprosto skvělá a já budu hodně zklamaná, pokud se tak nestane.
Autorka umí psát, její styl mi výborně sedl, takže se s nadšením vrhnu do její další tvorby. Svět, představený v této knize, vypadá ohromně zajímavě a já jsem upřímně zvědavá, jak to bude autorka rozvíjet. Příběh je poněkud slabší, ale zas nemůžu říct, že vyloženě nudný či hloupý. Postavy jsou asi nejrozporuplnější a hodně u nich bude záležet na tom, jak vám sednou do nálady. Nicméně pocit z celého čtení mám výborný, protože jsem se těšila, až si najdu čas na pokračování ve čtení, hrozně mě to bavilo a velice se těším na druhý díl.
Jste-li zmlsaní poctivou fantasy, je možné, že vás kniha tolik neohromí. Ovšem v opačném případě nevidím důvod, proč by se vám ta kniha nemohla aspoň trochu líbit. Já sama doporučuji se na ni podívat a to ať už v angličtině nebo v chystaných překladech. Podle mě kniha má velký potenciál si vás opravdu získat.

8/10