Recenze: Ivan je jen jeden

Originální název: The One and Only Ivan
Přeložil: Petr Eliáš
Počet stran, vazba: 280 stran, hardback
Nakladatelství: Albatros, 2014
Hodnocení na GoodReads: 4,20/5 (46 187 hodnotících)
Hodnocení obálky: 5/5 (krásná!)

Ivan je mocný gorilí samec. Na své dětství si moc nepamatuje, ale ví, že pochází z džungle, přestože teď žije v obchodním domě, v prostoru za tlustým sklem. Na svůj život si už zvykl a nepovažuje ho za tak špatný – vždyť má za kamarády velkou slonici Stellu a opuštěného psa Boba, se kterými si může povídat. Společnost mu také často dělá dívka Julie, která mu dává papír a pastelky, aby mohl provádět svou nejoblíbenější činnost – kreslit. Avšak když pak do jejich obchodu přibude nový obyvatel – malé slůně Ruby, okolnosti Ivanovi ukážou, že tohle místo není pro Ruby dobré a bude jen na Ivanovi, jestli se mu to podaří změnit.

Katherine Applegate je americká autorka narozená v Michiganu v roce 1956, která má za sebou řadu knih pro děti a mládež. Za svého života žila ve spoustě různých států, v současné době je pak usazena v Kalifornii, kde žije se svým manželem a dvěma dětmi. Jejím manželem je Michael Grant, také známý autor knih pro mládež, s nímž napsala kupříkladu svou knižní sérii Animorphs. Velice kladné odezvy se dočkala i její další kniha pro děti jménem Home of the Brave.

Je to knížka pro děti, proto je to napsané trochu jednodušeji, ale rozhodně ne hloupě! Věty jsou krátké, jejich sdělení jasné, autorka nemá potřebu věci zbytečně opisovat. A právě ta celá jednoduchost je na knize asi to nejkrásnější. Kapitoly jsou většinou jen na pár stránek, často pouze na jednu, písmenka jsou tak akorát, dětem podle mě bude jejich velikost plně vyhovovat.

Asi byste měli vědět, že celá kniha je inspirovaná skutečnými událostmi. Ivan je totiž opravdová gorila, kterou potkal stejný osud jako Ivana v knize – už od dětství byl držen v zajetí a byl později vystavován jako atrakce. V knize jsou navíc jaksi ty události mezi, ovšem konec je opět v podobném duchu. Ten vlastní autorčin příběh je hrozně krásný – smutný, ale také plný naděje. Za důležitý považuji i fakt, že knížka vyvolává poměrně silné emoce a když něco podobného kniha dokáže, je to znamení toho, že je opravdu dobrá.

Nemohu posoudit, co přesně si z knížky odnesou děti, ale je tu důraz na přátelství a také na to, že zvířata mají také své city a podle toho by se s nimi mělo zacházet. Je to i o ztrátě a o vyrovnání se s ní.

Většina knihy se odehrává v obchodním domě, ve kterém zvířata žijí. Dětem by se tato kniha mohla líbit i kvůli tomu, že v ní vystupují zvířata, která mezi sebou mluví. Mluvící zvířata mají snad všechny děti rády, ne?

Hlavními postavami této knihy jsou zvířata, lidé zde vystupují spíše v pozadí, i když určitou roli tu také sehrají. Z lidských postav musím zmínit hlavně dívku Julii a jejího tatínka. Oba jsou docela obyčejní, ale mají srdce na pravém místě.

Ze zvířecích postav je nejdůležitější Ivan, který celou knihu vypráví. Ivana označují za mocného gorilího samce, přestože on sám se tak moc necítí. Rád kreslí a má tak trochu duši snílka. Je to krásně popsaný charakter, kterého si nejde nezamilovat.
Přesně to samé bych mohla říct i o zbylých postavách. O slonici Stelle, o malé Ruby i o Bobovi. Všichni jsou výborně napsaní, mají svoji vlastní osobnost a navzájem se od sebe liší docela dost.

Ivan je jen jeden je opravdu krásná knížka, která je sice řazena mezi četbu pro děti, ale určitě ji doporučuji i starším čtenářům, dokonce si myslím, že některé aspekty knihy ocení starší čtenář víc. Jedním ze znaků toho, že jde opravdu o dobrou knihu, jest to, že ve mně dokázala vyvolat emoce. Byla jsem dojatá, pláči jsem se bránila jen s obtížemi. Já přitom u knih zas tak často nebrečím, vážně.
Nevím, co víc bych mohla ke knize říct. Mně osobně se zkrátka moc líbila a všem ji vřele doporučuji k přečtení.

10/10