Recenze: Den co den

Přeložil: Tomáš Bíla
Série: Den co den
Počet stran, vazba: 344 stran, hardback
Nakladatelství: CooBoo, 2013
Hodnocení na GoodReads: 4,00/5 (76 172 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (vážně moc povedená!)

Co si A pamatuje, vždy to bylo v jeho životě stejné – každý den se probouzel v těle nějakého jiného člověka. Trvalo sice pár let, než mu to došlo, ale nakonec si to uvědomil poměrně dost jasně. Od té doby se s tím snažil všelijak srovnat, naučit se správně žít a dodržovat daná pravidla, která si sám stanovil. Vévodí jim to nejdůležitější – nezasahovat do života lidí, jejichž život si na jeden den vypůjčí. Jenže když se dostane do těla Justina a seznámí se s jeho přítelkyní Rhiannon, své pravidlo poruší, což spustí celý koloběh dalších událostí.

David Levithan je americký autor pocházející z New Jersey, který se narodil v roce 1972. Levithan je editor dětských knih u nakladatelství Scholastic a právě toto povolání ho přivedlo k napsání jeho první knihy – Boy Meets Boy – kniha vyšla v roce 2003 a Levithan ji napsal proto, že mu chyběla kniha, která by rozumně zpracovávala homosexuální tématiku. Od té doby napsal několik další knih, pár z nich ve spolupráci s jiným autory – třeba knihu Will Grayson, Will Grayson napsal spolu s Johnem Greenem, knihu Dash & Lily – Kniha přání zase s Rachel Cohn.

Knížka může občas působit trochu zvláštně – střídá se tu totiž vyprávění v mužském i ženském rodu, závislé na tom, v jakém těle se A zrovna nachází. To sice někomu může připadat zmatečné, nicméně mně bylo autorovo psaní sympatické, knížka se mi opravdu skvěle a rychle četla. Moc chválím to, že autor své názory vyjadřuje jasně a srozumitelně, ovšem zároveň je nikomu necpe – spíše čtenáři dává podněty k zamyšlení. To bylo hrozně fajn.

Po dějové stránce musím uznat, že je kniha poněkud slabší, ale nemyslím to tak špatně! Spíše se tam toho zas tolik neděje, není to příliš akční či napínavé. Ve skutečnosti je kniha zaměřena na rozhovory mezi hlavními hrdiny, na pocity, je to celé takové filozofičtějšího rázu. Což, jak naprosto chápu, může někoho nudit. Někoho naopak nadchnout. V tomhle případě také velmi záleží na tom, jestli budete autorovy názory chápat a sdílet, jestli se sami zamyslíte nad otázkami a podněty, které v knize vyjadřuje. Já jsem byla nucena se zamyslet poměrně hodně, kniha ve mně zanechala opravdu silný dojem.

Samotný konec knihy je výrazně otevřený – to je na jednu stranu super, protože má čtenář spoustu prostoru na vlastní spekulace, avšak mě osobně to i docela mrzelo, jelikož bych ráda věděla, jak to vlastně bude dál.

Ta myšlenka s výměnou těl každý den, na které je celá kniha postavená, je vážně dobrá a dle mého názoru i originální. Dosti se mi líbilo, že s postupem knihy byla tahle záležitost vysvětlována více a více. Zkrátka se jednalo o skutečně zajímavý nápad.

Zastávám názor, že autor naprosto úžasně postihl osobnost A. Výborně vyjádřil pochybnosti, které prožíval, dilemata, která musel vyřešit. A je skutečně komplikovaný, jeho pohled na svět je úplně jiný než u ostatních hrdinů. Ne vždy mi jeho rozhodnutí sedla, ale jinak jsem mu většinu knihy fandila, zajímala jsem se o to, co s ním bude dál.

Naopak Rhiannon mě příliš neoslovila, i když i ji autor napsal relativně dobře. Mně obecně moc nesedl vztah, kteří mezi nimi vznikl – ohledně té zamilovanosti autor tlačil až příliš na pilu, bylo to takové nepřirozené. Ovšem v jisté fázi ten strach a nerozhodnost Rhiannon autor vyjádřil skvěle – jak by totiž mohla Rhiannon milovat někoho, kdo každý den vypadá nějak jinak? Opravdu jde člověka milovat pouze na základě jeho osobnosti nebo to ovlivňuje i něco jiného? Přesně podobné otázky autor skrze Rhiannon v knize zpracovává.

Den co den je kniha, která ve mně zanechala hluboký dojem. Donutila mě nad ní ještě několik dní po dočtení přemýšlet, zprostředkovala mi spoustu nových názorů a zajímavých myšlenek a zkrátka mě donutila se na některé věci podívat z jiné perspektivy. A to považuji za naprosto úžasné – málokterá kniha se mnou něco podobného dokáže. Proto mě také tolik mrzí, že jinak je to po příběhové stránce lehce plytké a že zamilovanost hlavních hrdinů působí nepřirozeně. Na druhou stranu to zase trochu vyvažuje autorův styl psaní, který je sympatický a čtivý. Autora moc chválím i za zpracování postav, rozhodně co se týče A.
Já osobně vám knihu k přečtení doporučuji, dejte jí aspoň šanci, stojí za to. A já si půjdu od Levithana sehnat něco dalšího, protože si myslím, že je to autor, který za mou pozornost stojí.

8,5/10