Přeskočit na hlavní obsah

Kniha o přátelství mezi chlapcem a lišákem


Pár týdnů staré lišče Paxe čekala jistá smrt, když ho malý chlapec Petr našel. Petr se o Paxe začal starat, ochočil si ho, a nakonec se z nich stali nerozluční přátelé. Jenže teď se blíží válka, proto Petrův otec donutí Petra, aby Paxe pustil do divočiny, než ho odveze stovky kilometrů k jeho dědečkovi. Petr tohoto činu okamžitě lituje a hned druhý den dojde k rozhodnutí - musí Paxe najít. Pax má stejné myšlenky jako Petr - musí najít svého chlapce. A tak se oba vydávají na cestu plnou úskalí, která pro ně všechno změní.

Sara Pennypacker je oceňovaná americká autorka knih pro děti. Její nejznámější série je o dívce Klementýnce. Kniha Pax, můj liščí přítel obsahuje ilustrace od Jona Klassena, oceňovaného kanadského ilustrátora.

Paxe jsem si všimla už v originále, kniha se totiž ocitla mezi nominovanými middle grade v GoodReads Choice Awards, dokonce se jí podařilo obdržet druhé místo ve své kategorii. Jelikož čtu knihy pro děti ráda (v těch dětských knihách je často více mouder a ošklivé pravdy než v knihách pro starší čtenáře), měla jsem Paxe ve svém hledáčku. České vydání u nakladatelství Cpress mi proto udělalo velkou radost a do knihy jsem se s nadšením pustila.

Kniha je vyprávěna střídavě z pohledu chlapce Petra a z pohledu lišáka Paxe. Máte tu proto i dvě dějové linie. Z počátku se mi Paxova dějová linie líbila více, ale čím dál jsem četla, začal mě spíše bavit ten Petrův příběh. Ten totiž procházel větším vývojem a nutil člověka více přemýšlet. Středobodem knihy je otázka přátelství mezi člověkem a zvířetem, ale nejen to. Autorka se dotýká i otázky smrti a deprese, která s tak těžkým zážitkem souvisí. Hodně se zde polemizuje o válce, která Petra a Paxe oddělí. Řeší se její správnost, její následky a co to s člověkem udělá. Všechno tohle se autorka snaží přiblížit svému dětskému čtenáři.



Nicméně i když je kniha určena dětem, musím říct, že místy je opravdu smutná a trochu se bojím, aby to dítě až moc nesebralo. Hlavně když jde o špatné věci, které se dějí zvířecím aktérům. U této knihy proto musím rodičům doporučit, aby si ji nejdříve sami přečetli a zvážili, jestli ji svému dítěti dát k přečtení, nebo počkat, až bude starší.

Trochu mě na knížce mátlo, kde, kdy a za jaké války se to má odehrávat. Mně osobně by mnohem více vyhovovalo, kdyby autorka byla trochu konkrétnější, mohla bych si pak příběh lépe dokreslit. Takhle jsem byla hrozně nejistá, co za prostředí si představit. Těžko říct, jestli jde o naprosto fiktivní válku, nebo o válku založenou na skutečnosti.

Bavilo mě sledovat chování lišek, které autorka skrze Paxe popisuje. Podle poznámek v knize se autorka snažila držet reálného chování lišky, to bylo zajímavé. A Petr je též moc dobře napsaná postava. Na dítě toho má za sebou už spoustu, což se odráží na jeho psychice. Navíc postupně s příběhem pomalu dospívá.

Ovšem co mě na knize opravdu zklamalo, je ten konec. Přišlo mi, že tím koncem autorka zahodila všechno, co celou knihu budovala, o co jí od začátku šlo, co chtěla ukázat. Strašně mě to zamrzelo, ale takový konec pro mě byl naprosto neuspokojivý. V podstatě jsem se nic nedozvěděla, pořádně se to neuzavřelo... Zkrátka mě konec knihy už tak dlouho nezklamal. Avšak jde jen o můj pohled, pro někoho by mohl být takto nedefinitivní konec perfektní.

Pax, můj liščí přítel je takový ten typ dětské knížky pro dospělé. Dospělý čtenář ji rozhodně ocení více, dítěti z ní bude hlavně smutno. Je to poměrně melancholické čtení, což podtrhují i ty černobílé ilustrace. Jen vážně škoda toho konce.

Knihu hodnotím 80% a doporučuji těm z vás, kteří hledáte emotivní příběh se zvířetem v hlavní roli, nebo dětskou knihu s tematikou války.

Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji společnosti Albatrosmedia.
Knihu si můžete objednat na stránkách e-shopu.

Údaje o knize
Český název: Pax, můj liščí přítel
Originální název: Pax
Autor: Sara Pennypacker
Přeložila: Eva Kadlecová
Nakladatelství: Cpress, 2017
Počet stran, vazba: 296 stran, paperback
Hodnocení na GoodReads: 4,05/5 (13 272 hodnotících)

Komentáře

  1. Lištička na obálce mě neskutečně láká (ruku na srdce, kdo nepovažuje lišky za roztomilé, i když jsou to asi pěkné potvory :D) a knížku mám v hledáčku. Middle-grade knihy mám také ráda a dlouho jsem žádnou nečetla. Škoda toho konce. Jinak mi to teda ale připomíná Volání netvora (bůhví proč) a to mě zas tak nevzalo, tak jsem na vážkách, zda do knihy investovat čas a peníze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Paradoxně mě u té knihy to Volání netvora též napadlo, ale nemohla jsem přijít na nějaký konkrétní důvod proč, tak jsem to nezmiňovala. :D Možná to bylo podobnou atmosférou? Těžko říct. A kdo ví, třeba by se tobě ten konec líbil. :) Jinak se mi ta kniha líbila, i když jsem nebyla dojatá, jak jsem si myslela, že budu. Ovšem spousta lidí to má jinak, takže ti fakt neřeknu, no. :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Tipy na knihy v angličtině

V posledních měsících jsem přečetla pár anglických knížek, o kterých jsem se zde na blogu vůbec nezmínila, vzhledem k mé neaktivitě. Nicméně teď zpětně mě to mrzí, proto jsem se rozhodla, že vám sepíšu tipy na anglické knížky z poslední doby, většinou se jedná o loňské novinky či o novinky ze začátku tohoto roku. Snad někdo z vás shledá tato doporučení nápomocná!