Přeskočit na hlavní obsah

Vítejte v otevřeném vesmíru!


Rosemary Harperová se snaží uprchnout své minulosti a těžkostem, které se na ni vážou. Dostává se tak poprvé do otevřeného vesmíru, kde bude pracovat na tunelovací lodi jako účetní. Krátce po jejím příjezdu se posádce naskytne neuvěřitelná příležitost, která by pro ně znamenala obrovský výdělek. Avšak cesta na místo určení bude dlouhá. Podaří se jim společně takovou dobu vydržet v uzavřeném prostoru a dostat se do cíle?

Becky Chambers je americká autorka, která vyrůstala v rodině s velkým zájmem o kosmické vědy a umění. Za svého života pobývala ve Skotsku a Irsku, i když teď je zpět ve své rodné Kalifornii. Píše i nonfiction eseje a povídky. Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu je její první román, za něj získala dokonce i nominaci na Arthur C. Clarke Award. Ve volně navazující sérii pokračovala knihou A Closed and Common Orbit, ta získala nominaci na cenu Hugo. V češtině by měla vyjít příští rok. Třetí díl vyjde v roce 2018 pod názvem Record of a Spaceborn Few.

Občas mi trvá fakt dlouho, než se k nějaké knize dostanu. Dlouhou cestu... (snad mi odpustíte, že nebudu pořád vypisovat celý název) jsem měla ve svém hledáčku už takové dva roky, to ji tenkrát vychválila má oblíbená zahraniční booktuberka. Sem tam knížka dokonce stihne i vyjít v překladu (jako třeba teď), z čehož mám ale ohromnou radost. Obzvlášť u tohoto, když se to tak dostane k více čtenářům, bude to jedině dobře!

Aby bylo jasno, Dlouhá cesta... je sci-fi. Připravte se proto na kupu nových pojmů, názvů a technických slovíček. Nemusíte se ale bát, že by vás tím autorka vyloženě zahltila. Naopak čtenáře se vším postupně seznamuje a novinky přihazuje, když je to potřeba. Nejsem vědec, tak vám neřeknu, nakolik reálné ty její nápady jsou, avšak vše mi znělo dostatečně vědecky, aby mě autorka jako laika přesvědčila.

Dále k prostředí. Lidé byli nuceni opustit Zemi, teď tam jsou jen ojedinělé skupiny. Většina žije buď na Marsu, v otevřeném vesmíru, nebo v Koloniích. A vzhledem k tomu, že jde o sci-fi, nejsou lidé ve vesmíru jediní. Autorka představuje hned několik nových ras - např. Ándriskové, ti mají dost společného s ještěry, dále Aeluoné, kteří ve své podstatě nemluví a vyjadřují se barvami, či Harmagiání, to jsou úplně podivné bytosti. To je jen pár příkladů. S tím se pojí i existence různých planet. Nechybí ani celkový technický rozvoj - např. se zde vyskytuje umělá inteligence či klonování. Zkrátka vše, co byste u sci-fi zhruba čekali.



I přesto se domnívám, že tohle je kniha vhodná i pro takové čtenáře, kteří sci-fi běžně nečtou. Autorka hodně řeší problém rasismu, xenofobie, stereotypů, předsudků a dalších negativních vlastností, které lidé v tomto směru mají. Dost trefně ukazuje, jak je tohle všechno nesmyslné. Ty pasáže knihy, které tato témata zpracovávají, jsem ocenila asi nejvíce. Autorka to totiž předkládá naprosto nenásilným způsobem a nikomu nic vyloženě nevnucuje. Je na každém, co si z toho odnese.

Jako hlavní postavy v knize figuruje posádka Poutníka. Už jen zde máte namíchané odlišné rasy a dost jedinečné charaktery. Všichni se během vyprávění dostanou alespoň krátce ke slovu, i když nejčastěji vypráví Ashby (kapitán lodi) a Rosemary. Pestrost postav je založená i na tom, že všichni pochází z jiného zázemí, z jiných kultur - právě i pomocí postav autorka představuje to prostředí. Rozhodně se nemusíte bát klišé. Postavy jsou napsané výborně a minimálně jednoho oblíbence si mezi nimi najdete.

Co se týče děje, kromě úvodního seznámení, je vlastně poskládaný z takových epizod, které jsou zaměřené na jednotlivé členy posádky - v každé epizodě se buď prokáže důležitost zrovna tohoto člena, nebo se poodhalí jeho minulost. To vše spojuje ta dlouhá, avšak rozhodně ne zdlouhavá, cesta na vzdálenou planetu. Na konci je vyvrcholení této cesty. Konec je patrně nejnapínavější a nejemotivnější, i když je škoda, že to autorka vezme tak zhurta. Kdyby přípravě na ukončení věnovala více prostoru, mohlo to mít výraznější dopad. Jinak je kniha uzavřená, můžete ji vnímat jako samostatný román, to pokračování se věnuje jiným postavám.

Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu se fakt snaží bortit stereotypy. Je plná diverzity. Obsahuje spoustu myšlenek, se kterými jsem se identifikovala. Naleznete v ní skvěle propracovaný svět, výborně napsané postavy a příběh, který sice není přímo napěchovaný akcí, ale je dostatečně zajímavý, aby si udržel čtenářovu pozornost. Bonusem je humor, ani ten tu nechybí a jen přidává knize na čtivosti.

Za sebe tedy mohu jedině doporučit. Čtení jsem si užila, bavila jsem se u toho. Dost to ve mně evokovalo Star Wars, Star Trek či Doctora Who, takže jestli vám tohle něco říká a baví vás to, je zde šance, že se vám bude líbit i toto. Do teď jsem sci-fi knihy příliš nevyhledávala, ale po tomhle mám i chuť se do nich pustit!

Číselné hodnocení je 100% a zkrátka - koukejte tuto knihu omrknout!

Za poskytnutí recenzního e-výtisku moc děkuji nakladatelství Host.


Knihu půjde určitě již brzy objednat na stránkách e-shopu.
Kniha měla již vyjít, ale naneštěstí došlo k technickým problémům, proto se vydání odsunulo, ale kniha určitě vyjde!

Údaje o knize
Český název: Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu
Originální název: The Long Way to a Small, Angry Planet
Autor: Becky Chambers
Přeložila: Lucie Bregantová
Série: Poutníci
Díl: 1.
Nakladatelství: Host, 2017
Počet stran, vazba: 496 stran, hardback
Hodnocení na GoodReads: 4,18/5 (24 148 hodnotících)

Komentáře

  1. Já myslím, že to je kniha přesně pro mě!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám radost! Tak budu doufat, že se ti bude skutečně líbit, pokud se k ní dostaneš. :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Tipy na knihy v angličtině

V posledních měsících jsem přečetla pár anglických knížek, o kterých jsem se zde na blogu vůbec nezmínila, vzhledem k mé neaktivitě. Nicméně teď zpětně mě to mrzí, proto jsem se rozhodla, že vám sepíšu tipy na anglické knížky z poslední doby, většinou se jedná o loňské novinky či o novinky ze začátku tohoto roku. Snad někdo z vás shledá tato doporučení nápomocná!