Recenze: Eon – Znovuzrození dračího oka

Originální název: Eon - Dragoneye reborn
Přeložil: Jan Kozák
Série: dualogie Eon
Počet stran, vazba: 342 stran, hardback
Nakladatelství: Jota, 2009
Hodnocení na GoodReads: 4,03/5 (10 042 hodnotících)

Šestnáctiletá Eona byla vždycky odlišná od ostatních - dokáže totiž vidět všech dvanáct energetických draků, což je velká vzácnost a hlavně u ženy. Kvůli této vlastnosti musí předstírat, že je dvanáctiletý chlapec Eon. Snaží se totiž stát učedníkem dračího oka a tato výsada je určena jen mužům. Pro ženy ve světě magie není místo.
Když konečně přijde den výběru, vypadá to, že Eona nemá příliš šancí stát se učedníkem krysího dračího oka. Jenže během obřadu se stane něco nečekaného, co Eoně naprosto změní život. Ocitá se ve světě přetvářek, zrad a intrik, přičemž neví, komu může věřit a jak to s ní všechno dopadne. Ale co je nejdůležitější - nikdo, nikdo nesmí zjistit, kdo ve skutečnosti je - jinak ji čeká jistá smrt.

Alison Goodman je australská spisovatelka věnující se žánru fantasy. Za své knihy o Eoně získala nějaká ta ocenění a sklidila s nimi úspěch i v zahraničí. Dualogie Eon byla přeložena do několika jazyků - i do toho českého. Druhý díl nese název Eona - Poslední dračí oko.

Tato kniha je vyprávěná jen z pohledu Eony, což mi místy vadilo hodně - Eona totiž vždycky není úplně ideální hlavní postava, kterou bych vážně zbožňovala. Ale co se dá dělat. Autorka si docela dost potrpí na popisy, které jsou místy až vážně nudné a při čtení mě spíše rušily. I když autorka většinou všechno popisovala tak, že jsem si to mohla hezky představit, ale byly to popisy nezáživné a někdy moc dlouhé. To beru jako poněkud větší mínus. Konkrétně popisy míst, okolí a různé vysvětlování zdejších tradic a mravů bylo docela nezáživné, ale když přišlo na popis nějakého souboje, tak to naštěstí bylo něco úplně jiného. U toho se mi popisy naopak líbily. :)

Co se samotného příběhu týká - má takové to typické schéma, kdy je nějaký hrdina s větší mocí a má vlastně zachránit svět. Nebo aspoň nějaké to císařství. Ale naštěstí to je zpracováno osobitě a originálně - čemuž hodně napomáhá inspirace japonskou a čínskou kulturou. Příběh je hodně zajímavý - hlavně v druhé části knihy, která mě dějově bavila více než část první.

U první půlky knihy je to jako na houpačce. Chvíli mě to bavilo, chvíli zase ne a pak zase jo. Byly části, kdy mě čtení vážně těžce nebavilo, ale pak mě to zase chytlo. Ty různě zábavné části se střídaly dost často. Já jsem třeba knihu odložila nějak v půlce kde zrovna byla poněkud nudnější část a vůbec jsem se nemohla přinutit do dalšího čtení. Od knihy jsem si na den oddechla a pak se do ní zase pustila. A jak mě to po pár stránkách začalo bavit! To už začala kniha mít ty správné grády, byla správně napínavá a děj odbíhal skvěle. Takže jsem četla, četla a četla a do večera jsem zhltla zbytek knihy. Druhá část byla o dost, vážně o dost lepší než ta první.

Jakmile jsem se dozvěděla, že v této knize figurují draci, hned jsem si ji chtěla přečíst. S draky v knižní podobě zase tolik zkušeností nemám - kdyby jste se mě zeptali na knihy s draky, řeknu vám jen série Odkaz dračích jezdců a Harry Potter. Víc nic. A jelikož jsem zvyklá na draky hmotné a né na draky s jakousi duševní podstatou, bylo pro mě tohle celkem překvapení. Pojetí draků v téhle knize se mi velmi líbí, protože je to pojetí nové. Draci jsou tu energetická stvoření a jsou spojení s dračími oky. Dračí oči jsou lidé, kteří jsou draky schopni vidět a dokáží ovládat jejich sílu. Společně s draky chrání zemi hlavně před různými přírodními pohromami - jako jsou záplavy, monzuny, zemětřesení, atd.
Co se mi pak moc líbilo je autorkou vytvořená země, která stojí na čínské a japonské kultuře - asi hlavně co se týká nějaké té středověké podoby. Netuším co měla z čeho, ale to Japonsko nebo Čínu mi to dost připomínalo. Autorka to měla všechno hezky promyšlené a ve výsledku jí za tohle dávám body. Byla to příjemná změna.

S Eonou to také bylo jak na houpačce a já se vlastně stále nemůžu rozhodnout jestli ji nesnáším nebo ji obdivuju za její statečnost a zároveň ji lituju za to, co musela zažít. Fakt z ní mám dost smíšené a zmatené pocity. Byla místa kdy mi na nervy lezla vážně hodně a já jí prostě chtěla dát pár facek. Ale pak jsem jí zase držela palce a doufala, že to s ní dobře dopadne. Eona vám prostě buď sedne nebo ne. A nebo nebudete vědět co si o ní myslet, tak jako já.

Já jsem si spíše oblíbila ty né úplně hlavní postavy. V tomhle dílu se mi líbil princ Kygo, služebná Rilla a Ryko s paní Delou. Ryka je snadné si oblíbit, hlavně ze začátku se mi dost líbil. Vlastně byl na straně Eony - tedy spíše Eona. Když se dozvěděl pravou totožnost Eony, tak mě dost zklamal. A vůbec se mi nelíbilo jak se začal chovat. Tedy jó, dokázala jsem pochopit proč se tak chová, ale stejně se mi to nelíbilo.
Paní Dela je kontra, což je zde označení pro osobu, která je tělem muž, ale duší žena. Paní Delu jsem měla ze všech postav v knize úplně nejradši a spíše by mě kolikrát zajímal její příběh než příběh Eony. Paní Dela pro mě byla zajímavější postava. Hlavně jsem ji považovala za hodně statečnou, když se nebála ukázat kdo ve skutečnosti je. Za paní Delu má ode mě autorka extra body, vytvořením téhle postavy si u mě prostě šplhla.

Byla tu dost pestrá škála postav, na někoho možná až moc postav, ale mě to vyhovovalo. Autorka se snažila, aby každá postava byla něčím jedinečná, něčím jiná a to se jí povedlo. I ty záporné postavy měla promyšlené a vytvořené dost dobře. A třeba pana Ida - krysí dračí oko - jsem měla docela i ráda, líbil se mi. A bylo fajn, že se tu všechny postavy nedělí na vyloženě ty dobré a ty zlé, ale na každém je něco dobrého a naopak něco špatného.

Ze začátku jsem byla z knihy trochu rozpačitá, i když se mi nezdála vyloženě špatná. Ale ta první část byla výrazně horší než ta druhá a četla se poněkud těžce. Nicméně jak jsem překonala zhruba tu půlku, šlo to jako po másle a já si knihu náležitě užívala. Měla většinu věcí, kterou mám na takových fantasy knih ráda. Kdyby celá knihy byla stejná jako ta druhá část, tak nemám problém jí dát plný počet bodů.
Takže mezi plusy téhle knihy patří originalita, hlavně co se týká draků, dále je druhá polovina knihy vážně skvělá, pak má kniha velmi dobré a promyšlené postavy (až na tu hlavní, ale co) a ten konec dokáže skvěle navnadit na druhý díl. A už teď vám můžu říct, že druhý díl je fakt jízda.

8/10

Kam dál:

A ještě písnička v rámci Zpěvavého léta. Opět jsem vybrala něco od Two Steps From Hell, jelikož jejich tvorba je pro tuhle knihu přímo perfektní.