Recenze: Rezistence

Série: Divergence
Počet stran, vazba: 352 stran, hardback
Nakladatelství: CooBoo, 2012
Hodnocení na GoodReads: 4,30/5 (97 923 hodnotících)
Hodnocení obály: 5/5 (nádherná, prostě nádherná...)

Něco málo k ději (popis děje obsahuje mírné spoilery na předchozí díl)
Patrně nic už nebude takové jako dřív. Když Tris se Čtyřkou zničí simulaci, které stála za smrtí spousty lidí, musí společně prchat před frakcí Sečtělých. Uchýlí se k Mírumilovným, i když ani zde nezůstanou příliš dlouho. Nakonec se jim podaří dostat k Neohroženým, kteří se nepřidali na stranu Sečtělých. Tris teď rozhodně nečeká klidné období - mezi frakcemi se schyluje k válce. Tris se snaží zjistit, po jakých informacích to Sečtelí tolik touží, že byli ochotni pozabíjet tolik Odevzdaných a jsou ochotni pozabíjet i další lidi.

Veronica Roth, která pochází ze Chicaga, se proslavila hned svou prvotinou, kterou byla kniha Divergence. Ta se dostala celkem rychle mezi bestsellery. Na portálu GoodReads byla zvolena knihou roku 2011. Pokračování Divergence, které vyšlo v originále v květnu 2012 (a u nás v září 2012), bylo a stále je také velmi úspěšné. Rezistence se stala knihou roku na portálu GoodReads, stejně jako předchozí díl. Obě knihy byly přeloženy již do několika jazyků. Třetí a patrně závěrečný díl se chystá na podzim roku 2013.

Co té knížce a jejímu stylu psaní opravdu nemohu upřít, je čtivost. Kniha se mi opravdu četla velmi dobře a rychle - mít víc času, slupnu ji za jeden den. Kratší kapitoly tomu jen napomáhají a mně plně vyhovují. I když ten styl psaní je v zásadě jednoduchý - žádné dlouhé a složité věty, spíše jsou krátké a stručné. Což mi k této knize sedí. Líbí se mi, jak se autorka s ničím moc nepáře a je schopná dobře popsat akce a vypjaté situace. Mně se kniha prostě četla jedna báseň.

Po příběhové stránce se mi Rezistence zdála lepší než Divergence. Tentokrát se opravdu neustále něco děje. Čtenář si může společně s hrdiny vždycky odpočinout jen na chvíli, než dojde k nějakému dalšímu zvratu, který mi mnohdy vyrazil dech. Častokrát jsem překvapeně zírala a nechápala, jak nám to autorka mohla udělat, protože často nebyl ten zvrat vůbec pěkný. Opravdu - Veronica Roth vás nechá si něco myslet, v něco doufat a pak puf a váš předpoklad je v háji. Kniha se mi zdálo dost těžko předvídatelná a prostě se mi zdála lepší. Při čtení jsem neměla pocit, že by mi něco chybělo či vadilo, jak tomu bylo u Divergence.

Tentokrát se mi kniha zdála jako jízda na plný plyn po celou dobu, jen občas autorka trochu přibrzdila. Nebylo to jako u Divergence, kde všechno pěkně plynulo, a pak přišel náhlý a poněkud uspěchaný konec. V tomhle je Rezistence též lepší. Konec je povedenější, i když vzhledem k čtenáři pěkně nefér. Bože, takové konce by se měli zakázat, fakt.

Rozdělení na frakce se pomalu, ale jistě hroutí. I když stále má čtenář možnost se s frakcemi lépe seznámit, lépe je poznat. V předchozím díle se čtenář nejlépe seznámil s Odevzdanými a Neohroženými, tentokrát poznáváme i Mírumilovné, Upřímné a lehce i Sečtělé. A určitě je zajímavé vidět, že každá frakce má nějaké klady a zápory.
Svět Veronicy Roth je prostě rozhodně zajímavý, ale těžko říct, jestli by něco takového mohlo skutečně fungovat. Vlastně čtenář během čtení zjišťuje, že ani moc ne.

Bála, bála jsem se, co řeknu na Tris. A na její vztah se Čtyřkou. Protože jsem si stihla před čtením všimnout, že né každému se to líbí. Protože vztah Tris a Čtyřky podle všeho není dokonalý. I když problém je asi hlavně u Tris, protože si nedokáže přiznat, že by pro Čtyřku mohla vážně něco znamenat. Což mě trochu štvalo, ale co - odpustila jsem jí to, nakonec se totiž docela sebrala. A ty jejich hádky - to se mi vlastně líbilo! Je naprosto přirozené, že se dva hádají a věřte mi, že Tris a Čtyřka se až tak moc nehádají, fakt ne.

Celkově mi teď Tris přišla lepší než v Divergenci. Tentokrát byla vážně tahounkou příběhu ona a né Čtyřka, jak se mi u prvního dílu zdálo. Tris toho hodně zažila a já i docela chápala ty její hrdinské sklony, na které si někteří stěžují. Ona prostě v sobě tu Odevzdanost má - chce chránit své nejbližší a ostatní. I když se našly chvilky, kdy mě štvala, to zas né, že ne. Nicméně od chvíle, kdy si uvědomila, že vlastně umřít opravdu nechce, jsem si na ni nemohla stěžovat.
Čtyřka je stejně zajímavá postava jako v Divergenci. Scény s ním a Tris se mi líbily, i když on mě rozčiloval snad i trochu častěji než Tris. Ale pořád je to můj oblíbený Čtyřka! Na něj hold nedám dopustit.

Samozřejmě mě zaujaly i ostatní postavy, a že jich tam nebylo málo. Vlastně tu byla spousta nových postav. A většinou se všichni chovali velmi reálně a lidsky. U pár postav mě jejich chování překvapilo a snad i lehce šokovalo. A ještě malá přátelská rada - snažte si nějakou postavu příliš neoblíbit, patrně to s ní nedopadne dobře - Veronica Roth je ten typ autora, který se nebojí svých postav zbavit.

Čtení Rezistence jsem se bála. Proto jsem ho dlouho odkládala. Na knihu jsem totiž četla pár méně pochvalných recenzí a po lehkém zklamání z Divergence (hold jsem toho od ní čekala vážně moc...), jsem se bála, abych nebyla zklamaná ještě víc. Naštěstí je opak pravdou. Knihu jsem si užila jak jen to šlo, vážně se mi líbila a těžko se mi odkládala. Rezistence pro mě byla určitě lepší jak Divergence, oproti ní mi v knize nic nechybělo. Možná to bylo díky tomu, že mé očekávání z Rezistence byla sražena na minimum (spíše jsem čekala špatné věci), ale po dočtení jsem byla fakt vedle. Kniha je prostě skvělá, líbí se mi jak je napsaná, líbí se mi příběh, líbí se mi tak lidské chování postav, líbí se mi, jak se autorka s ničím moc nemazlí. Já vám knihu prostě doporučuji (i když pro jistotu sražte své očekávání na minimum). Sama jsem na pokračování neuvěřitelně zvědavá, protože takhle otevřený konec jsem dlouho neviděla.

10/10

Tato recenze je součástí Xmas Reading Challenge 3 u Syki