Recenze: Vyděděnci

Přeložila: Zdena Tenklová
Série: Bratrstvo
Počet stran, vazba: 402 stran, hardback
Nakladatelství: Egmont, 2012
Hodnocení na GoodReads: 4,42/5 (3 747 hodnotících)
Hodnocení obálky: 4/5 (pěkná a sedí k ději :))

Hal Mikkelson byl vždy tak trochu vyvrženec – hlavním důvodem je jeho původ. Otec pochází ze Skandie, matka z Araluenu a proto ho nikdo nepovažuje za správného Skandijce. Navíc je Hal spíše rozumově založený, než aby se spoléhal na hrubou sílu. Ale přece jenom je tu šance, že by Hal mohl získat uznání a byl přijat mezi místní. Stačí jen, když při výcviku takzvaných bratrstvech dopadnou nejlépe. Problém je ten, že bratrstvo Volavek, ke kterému Hal patří, je ze všech tří nejmenší a vlastně v něm zůstali na první pohled jen beznadějné případy. Nicméně Hal se nevzdává. Společně s ostatními projde tvrdým výcvikem v námořních dovednostech, ovládání zbraní a bojové taktice. Postupem času všichni zjišťují, že vzájemná spolupráce je mnohem důležitější než výkony jedince a že každý je v něčem dobrý.

John Flanagan je australský autor narozený roku 1944 v Sydney. V současné době žije se svou ženou Leonií v Manly. Než se začal věnovat psaní knih na plný úvazek, živil se jako televizní a reklamní autor. Jenže pak chtěl Flanagan přilákat svého malého syna ke čtení a tak napsal dvacet povídek o Hraničářově učni. Nakonec z toho vznikla kniha, posléze celá série, která si našla fanoušky po celém světě. Knihy Johna Flanagana se pravidelně objevují v žebříčcích bestsellerů amerického deníku New York Times. Kromě příběhům o hraničářově učni se John začal věnovat i knihám ze série Bratrstvo, které jsou neméně oblíbené.

Na styl psaní tohoto autora jsem já už celkem zvyklá, jelikož za sebou mám všechny vydané díly z Hraničářova učně. A mně osobně se ty knížky čtou moc dobře, proto jsem se vrhla i na Vyděděnce. John Flanagan podle mě psát umí. Umí zaujmout, text se čte dobře a rychle. Nemá problém výborně popsat akci, já osobně jsem si vždycky dokázala vše živě představit. Jako bonus navíc beru občasné střídání vypravěčů, čtenář pak lépe ví všechny souvislosti.

V pár ohledech je Bratrstvo trochu podobné právě Hraničáři. Například v tom, že i v této první knize jde o ten výcvik, který je docela stěžejní i v Hraničáři. Naštěstí tady je námořní výcvik, který je tedy naprosto odlišný od výcviku, kterým prochází Will, hraničářův učeň. V Bratrstvu je také větší důraz na týmovou spolupráci, v tom se také liší. Možná si myslíte, že když jde tedy o výcvik, nebude se jednat o nic originálního a zábavného, ale on je ten výcvik naopak dost zajímavý a pro vývoj postav důležitý. Já osobně neměla problém s tím, že v knize jde hlavně o to, protože autor si vše pěkně promyslel.

Kniha je jinak velmi akční, od začátku do konce se neustále něco děje. To hlavně díky soutěžím, které jednotlivá bratrstva podstupují. Moc se mi líbilo, že autor nenechával Hala a ostatní okatě vyhrávat ani prohrávat, to bylo dobře. Koncem autor na další díl celkem dost láká a já osobně se na něj už těším. Bála jsem se, aby kniha nebyla moc předvídatelná, ale byla tu místa, která mě i vážně moc překvapila.

Prostředí, tedy země Skandie, pro mě nebylo neznámé. Pár dílů Hraničáře se tam odehrává, proto jsem už věděla co čekat a některé věci jsem už jednoduše znala. Skandii bych přirovnala k zemi Vikingů, kde se autor skoro určitě inspiroval. Já měla Vikingy vždycky ráda, takže tohle mi v nejmenším nevadí. Sice si nejsem jistá, jestli je v téhle knize všechno dostatečně vysvětleno nebo ne – přece jenom znám toho Hraničáře, takže se to těžko srovnává.

Moc se mi také líbily všechny ty věci o námořnictví. Při čtení to na mě působilo tak, že autor o tom vážně něco ví, že všechny ty informace se skutečně týkají lodí, atd. Určitě je to věrohodné, všechno pěkně popsané. Někoho to může nudit, mně se to líbilo.

Jediné, co mi v knize trochu chybělo, je mapka. Z Hraničáře jsem na mapu zvyklá, teď jsem si občas nebyla jistá kde se co odehrává a tak. Mapka by se určitě hodila. Tak snad bude v dalším díle.

Jó, u postav mám hroznou tendenci je srovnávat s Hraničářem, za což se vám tedy předem omlouvám, ale ono to trochu moc jinak nejde. Tím konceptem postav je to totiž trochu podobné. Hal je ten vyvrženec, ve kterém se toho skrývá více, než se na první pohled zdá - stejně jako Will. Stig je věrný přítel Hala, má větší sílu než Hal, i když není až tak chytrý jako Hal – to je stejné jako s Horácem, což je přítel Willa. Pak je tu Thorn, takový Halův mentor, stejně jako byl Halt v Hraničáři. Naštěstí nejsou úplně stejní, povahově jsou docela odlišní, takže se vám snad nestane, že by jste si jednotlivé postavy pletly.
Postavy této knihy se mi líbí, jsou promyšlené, sympatické a každý čtenář si tu snad najde svého oblíbence. Sice tu převažují mužské postavy, těch ženských tu moc není, ale to mi vůbec nevadilo, šlo o takové odreagování od všech těch hrdinek.

Velmi se mi líbilo, že se v knize objevují i postavy, které může čtenář znát z Hraničáře. Když se objevil oberjarl Erak, byla jsem nadšená. Toho jsem vždycky měla moc ráda. V knize jsem ho vůbec nečekala, takže byl příjemným překvapením. Líbila se mi celkově ta mírná návaznost na Hraničáře a už teď jsem zvědavá, jestli se v dalších dílech objeví někdo jiný, koho třeba už znám.

Trochu jsem se knihy bála – nebyla jsem si jistá, jestli to prostě nebude to samé jako knihy o Willovi. Podobné to sice bylo, ale na druhou stranu to bylo i úplně jiné. Já jsem se u knihy bavila. Líbily se mi postavy, líbil se mi příběh, líbilo se mi prostředí a celkově mě nenapadá moc věcí, které bych mohla knize vytknout. Těžko se mi odkládala a kdybych měla více času, slupnu knížku hned. Jako první díl je tato kniha skutečně povedená a v několika ohled se mi líbila více i než knihy z Hraničáře. A já mám pro Johna Flanagana a jeho svět jednoduše slabost, takže mi nezbývá nic jiného, než vám knížku doporučit. Navíc, pokud máte mladší sourozence, kteří rádi čtou, dejte jim knihu přečíst. Nebudou se nudit a také se něco přiučí. :)

10/10

Zdroj obrázků: www.deviantart.com (zde), FB stránky Hraničářova učně - zde