Recenze: Doktor Proktor a vana času

Přeložil: Jiří Vyorálek
Série: Doktor Proktor
Počet stran, vazba: 288 stran, hardback
Nakladatelství: Jota, 2012
Hodnocení na GoodReads: 4,02/5 (218 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3,5/5 (není špatná :))

Už je to nějaká chvíle, co se Doktor Proktor rozloučil s Lízou a Bulíkem a vydal se do Francie hledat svou dávnou lásku Juliete Margarínovou, kterou byl před mnoha lety nucen opustit. Teď Líze s Bulíke přijde tajemná pohlednice se zašifrovaným vzkazem. Doktor Proktor je v něm žádá o naléhavou pomoc! Podle svého tvrzení se totiž vydal ve vaně času do minulosti, aby něco napravil. Líza s Bulíkem jsou sice ohledně cestování v čase skeptičtí, nicméně se vydávají do Francie Doktora Proktora najít. Nakonec se ukáže, že nemožné je pravdou a Líza s Bulíkem se pouští do dobrodružství napříč časem!

Jo Nesbø je norský autor narozený v roce 1960 a v současné době je populární hlavně díky své kriminální sérii s Harry Holem v hlavní roli. Jeho první kniha – Netopýr vyšla v roce 1997, aktuálně čítá série již deset dílů. Je autorem i samostatného románu Lovci hlav, podle kterého byl natočen i stejnojmenný film. V roce 2007 pak přidal ke své tvorbě i knihy pro děti, které vypráví právě o Doktoru Proktorovi a Líze s Bulíkem. Podle prvního dílu byl natočen i film, který půjde letos v březnu do norských kin. Jeho knihy byly přeloženy již do 35 jazyků a vyšly ve 140 zemích.

Nesbø využívá stejný styl psaní jako tomu bylo i u prvního dílu, takže jde o vyprávění velice humorné a mile dětsky naivní. Je tu krásně vyváženo množství popisů s množstvím dialogů, tudíž se kniha bude dětem číst opravdu dobře. Moc se mi líbí, že vypravěč mívá místy trefné poznámky, které mě donutily se usmát. Kniha je vážně čtivá a není problém ji přečíst na jedno či dvě posezení.

Opět jsem se do knihy pustila s tím, že jsem o ději prakticky nic nevěděla. I když ten název přece jenom něco naznačuje. Proto mě nakonec nepřekvapilo, že jde o to cestování v čase, avšak zpracování překvapivé bylo. Ovšem ohledně toho způsobu cestování se trochu rozepíšu níže. Teď k příběhu – byl vážně vtipný. Autor zvolil pár důležitých událostí z francouzské historie a zpracoval si to po svém, aby mohl zapojit své hrdiny. Takže třeba Eiffel nenavrhl Eiffelovu věž, to byla Líza. A podobně – víc vám prozrazovat nebudu, ať máte nějaké překvapení. Celé to bylo pojaté s humorem a nadsázkou a mně se to vážně líbilo.

Příběhu nechybí ani napětí a překvapivé zvraty – hlavně jedním ze zvratů na konci mě autor opravdu překvapil, za což ho moc chválím. Nudné části tu nejsou, děj krásně odsýpá a než se nadějete, máte knihu přečtenou.

Oni časem opravdu cestují pomocí vany času. Už jen ten nápad je naprosto švihlý a prostě skvěle vtipný. Autor se nezabývá žádnými složitostmi – přece jenom je to kniha pro děti, děti by to nemusely pochopit a navíc by je to mohlo nudit. Proto je tu prosté vysvětlení – k cestování v čase je nutné speciální mýdlo, které se ve vaně času napění, vy se do vody ponoříte a myslíte na dobu a čas, kam chcete odcestovat. Když se vynoříte, jste na místě. Ovšem pozor! Cestovat smíte pouze do té doby, co je ve vaně času pěna, jakmile pěna zmizí, už se nikam nedostanete. No není ten nápad prostě bezva? Nelíbila by se vám podobná vana času? Mně totiž ano!

Je snadné si postavy oblíbit a já je mám radši a radši. Tedy hlavně Bulík je můj velký oblíbenec – ten klučina je plný bláznivých nápadů, má velkou fantazii a naprosto skvělé průpovídky! Opravdu ráda bych Bulíka jednou poznala. Líza Bulíka skvěle doplňuje – je to ta umírněnější, co víc přemýšlí a nenechá se tolik unášet fantazií. V zásadě Bulíka klidní a tak trochu řídí. Ovšem dohromady jsou opravdu povedená dvojka, která k sobě moc dobře ladí.
Doktor Proktor má tentokrát trochu méně prostoru, na druhou stranu ale poznáváme jeho vyvolenou Juliete Margarínovou. Sice ne příliš, ale hádám, že na to bude čas v dalším díle.
V knize nechybí ani záporná postava. Avšak v mnoha ohledech je podobná postavě záporné z prvního dílu.

Bavil mě už první díl, bavil mě i tento. Jo Nesbø mi vážně sedl stylem psaní, opravdu mě baví jeho humor, který je vskutku milý a prostě úsměvný. Po příběhové stránce to bylo moc dobré. Chválím i to osobité zpracování cestování v čase – mám tohle téma v knihách ráda, a přestože je to v této knize pojato dosti jednoduše, nepůsobí to vyloženě hloupě a to je dobře. Kniha je opět vhodná pro malé i velké, kluky i holky. Chcete-li něco neotřelého, u čeho si pěkně odpočinete, určitě po knize o Doktoru Proktorovi a Líze s Bulíkem sáhněte!

8,5/10