Recenze: When Lightning Strikes

Autor: Meg Cabot
Série: 1-800-Where-R-You
Počet stran, vazba: 272 stran, e-book
Nakladatelství: Simon Pulse, 2001
Hodnocení na GoodReads: 4,05/5 (10 874 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3/5 (není tak špatná :))

Jessica Mastriani je v rámci možností celkem obyčejná šestnáctiletá holka, která nemá problém se postavit těm, kteří nějak obtěžují její blízké, dokonce nemá problém se s nimi i poprat. Proto tráví většinu svého volného času po škole. Jeden trouba prohlásí o kamarádce Jess, že je tlustá, ta se pak rozhodne, že domů ze školy půjdou pěšky. Kdyby Jessica věděla, co se jí stane, určitě by s tím nesouhlasila. Přijde totiž bouřka a Jessicu zasáhne blesk. Na první pohled to vypadá, že je Jessica naprosto v pořádku. Jenže pak se jí v noci zdá sen. A když se ráno probere, ví naprosto přesně, kde jsou pohřešované děti, které viděla před spaním na krabici od mléka. Jessica nevěří tomu, že by ty údaje měly být pravdivé, přesto zavolá na 1-800-Where-R-You a předá jim adresy. To spustí lavinu dalších událostí, které Jessice kompletně změní život.

Meg Cabotová tuto knihu původně vydala pod svým pseudonymem Jenny Carroll, později však byla kniha vydána i pod jejím pravým jménem. Pod pseudonymem vyšly i další tři knihy z této série. Meg Cabotová je známá a populární autorka knih pro mládež, hlavně pro dospívající dívky. Ovšem na svém kontě má i nějaké knihy pro dospělé. Nejvíce ji proslavily Princezniny Deníky či série Mediátor. U nás její knihy vydává nakladatelství Knižní klub a BB/art. Série 1-800-Where-R-You zatím bohužel nebyla přeložena do češtiny.

Stylem psaní mi tato knížka hodně připomínala starou dobrou sérii Mediátor. Tohle byla ta Meg Cabotová, kterou mám opravdu ráda. Jessica je hrozně fajn vypravěčka, její vyprávění je napsané formou jakéhosi prohlášení. Na konci je dokonce i její podpis, že její prohlášení je pravdivé. V knize nejsou rozsáhlé popisy a angličtina není nijak složitá, proto knihu doporučuji začátečníkům ve čtení v angličtině. Kniha sama o sobě je čtivá, já jsem ji na své poměry přečetla opravdu rychle. Pokud vám stylem psaní sedl Mediátor, sedne vám i tohle.

Než jsem se do knihy pustila, vlastně jsem o samotném příběhu nevěděla nic. Byla jsem trochu překvapená, jakým směrem se rozhodla autorka ubírat, ale nakonec musím říct, proč ne? Rozhodně je to originální a mě příběh opravdu bavil. Chvilku jsem se bála, že tohle téma přece nemůže vydat na celou knihu. Bála jsem se zbytečně. Příběh má hlavu a patu, sice se může zdát místy lehce nereálný, avšak nad tím jsem ochotna přimhouřit oči. Příběh byl dobrý, vážně. Pokud vás baví knihy od Meg Cabot, bude vás bavit i tato.

Začátek je sice trochu pomalejší, ale určitě není méně zábavný než zbytek knihy. Jessica je vtipná vypravěčka. Autorka se snaží, aby děj nikde nestagnoval a posouvá příběh plynule dál. Nachází se tu i opravdu dosti akční scény. Myslím, že se u knihy nudit nebudete.

Opravdu musím pochválit i ten nadpřirozený prvek v knize – schopnosti Jess jsou skutečně originální nápad. Znám příběhy, kdy je člověk uhozen bleskem a pak získá nějaké schopnosti – ovšem většinou to souvisí přímo s blesky či elektřinou. Schopnosti Jess nikoliv. Sice nikdo neví, jak je možné, že ty schopnosti Jess má, ale to mi ani tak moc nevadí. Je to zajímavý a originální nápad a já za to dávám palec nahoru.

Jessica je typicky cabotovská hrdinka – sympatická, vtipná a chytrá. Také si nenechá nic líbit a je samostatná. Má i vlastní originalitu – touží po motorce (má ráda rychlou jízdu), pere se i s kluky a hraje na flétnu. Myslím si, že opravdu není dvakrát těžké si Jessicu oblíbit. To je dívčí postava jak má být, aby se mi zamlouvala.
Dále je tu Ruth, kamarádka Jess, kvůli které šly domů pěšky. Ruth je trochu baculatější, to se mi na postavách Meg Cabot líbí – nejsou dokonalé. Ruth je milá holka, je to prostě taková ta typická kamarádka hlavní hrdinky.
V knize nechybí ani mužský protagonista – v tomto případně jde o Roba Wilkinse, který je o dva roky starší než Jess a jezdí na motorce. Také bývá s Jess po škole. Společně s Jess mě opravdu bavili, a i když nedostal zas tolik prostoru, věřím, že v dalších dílech si ho užijeme dostatečně.
A nesmím zapomenout na rodinu Jess. Ta je prostě bezva. Tak trochu šílená, ale tím správným způsobem.

When Lightnin Strikes se mi opravdu moc líbilo a já se už teď vážně těším, až si najdu čas na druhý díl. Kniha má moc fajn příběh, postavy, nápad na schopnosti Jess je vážně dobrý a i stylem psaní mi kniha sedla. Tohle skutečně byla ta Cabotová, kterou mám vážně ráda. Myslím, že je velká škoda, že tato série nevyšla i u nás, protože je jako dělaná pro fanoušky Mediátora. Jestliže vás bavil Mediátor, bude vás bavit i 1-800-Where-R-You, o tom nepochybuji.
Knihu jinak doporučuji všem fanouškům Meg Cabot, fanouškům dívčího čtení s prvky nadpřirozena či zájemcům o lehké čtení v angličtině. Sáhnutím po této knize nic nezkazíte.

8,5/10