Recenze: Lola a kluk od vedle

Přeložila: Jana Montorio Doležalová
Série: Polibek pro Annu
Počet stran, vazba: 303 stran, hardback
Nakladatelství: CooBoo, 2013
Hodnocení na GoodReads: 4,02/5 (71 425 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3/5 (už jsem si na ni zvykla, no...)

Lola Nolanová je v mnoha směrech odlišná od lidí z okolí. Tak zaprvé ji vychovávají dva otcové. Za druhé má přítele rockera, který je o nějakých pět let starší než ona, což nedělá radost jejím otcům. A za třetí má naprosto potrhlý styl oblékání, který zahrnuje všemožně barevné paruky a spoustu flitrů. Zrovna teď je se svým životem naprosto spokojená a jedinou starost jí dělá otázka, jak vytvoří své šaty Marie Antoinetty na školní ples. Jenže pak se do domu vedle nich vrátí rodina Bellových. To znamená návrat i Cricketa Bella, do kterého byla před pár lety Lola zamilovaná. Lola věří, že tohle je už dávno za ní, jenže co když ne?

Stephanie Perkins je americká autorka, která si velice rychle získala mezi čtenáři popularitu svou debutovou contemporary knihou Polibek pro Annu. Narodila se v Jižní Karolíně, vyrůstala v Arizoně, studovala v San Franciscu a Atlantě a teď žije v Severní Karolíně. Okolo knih se motala vždycky – nejdříve knihy prodávala, poté pracovala jako knihovnice a teď knihy píše. Na Polibek pro Annu volně navázala knihami Lola a kluk od vedle a Isla a šťastné konce. Dala také dohromady sbírku povídek jménem My True Love Gave To Me.

Styl psaní Stephanie Perkins je naprosto ideální pro podobný typ knih – píše totiž hrozně mile, poměrně jednoduše a hlavně ohromně čtivě. Já jsem se ani nenadála a už jsem byla v půlce knihy. U Polibku pro Annu mi ze začátku vadil vysoký výskyt nespisovných slov, v Lole buď vůbec nebyly nebo mě neobtěžovaly, proto jsem je nezaregistrovala. Na styl psaní si zkrátka ani v nejmenším nemůžu stěžovat, protože se mi to četlo naprosto skvěle.

Kdybych Lolu četla v nějakém hodně krátkém intervalu po Anně, asi by mě rozčiloval ten podobný koncept, že jeden z dvojice je zadaný, když se objeví někdo nový. V Anně byl zadaný Étienne, tady je zadaná Lola. Ovšem tím, že jsem mezi knihami měla více než rok pauzu, mi některé ty podobnosti vlastně ani nevadily, protože jsem si je uvědomovala spíše až po dočtení.
Ten samotný příběh určitě není špatný. Rozhodně je zajímavé, že autorka zpracovává otázku většího věkového rozdílu partnerů, který je pro nějaký určitý věk divný, i když za pár let by lidem přišel už normální. Větší důraz je tu i na rodinu – když máte v rodině trosku, znamená to, že tak můžete skončit taky? A co když vás už nebaví stát ve stínu svého sourozence?
Po příběhové stránce jde zkrátka o knihu typickou pro Stephanie Perkins, která se zabývá otázkami vztahů v rodině, ale i mezi partnery.

Tentokrát se celá kniha odehrává v Americe, konkrétně ve městě San Francisco v Kalifornii, které je tak známé svými kopci. Prostředí není pro knihu nijak zvlášť důležité, ovšem nemám pocit, že by autorka popisovala něco, co nezná.

Postavy jsou určitě jiné než ty v Polibku pro Annu. Jsou originální, jsou své. Podle mě i dobře popsané a působí realisticky. Ovšem těžko říct, jak moc vám sednou, protože v některých směrech jde o postavy ne zrovna typické.
U Loly jsem měla chvíle, kdy mě opravdu moc bavila, kdy jsem jí rozuměla. Jenže se našly i scény, ve kterých jsem její chování moc nechápala. S Cricketem to bylo hodně podobné – v jistých scénách mi přišel naprosto roztomilý a sympatický, v těch dalších jsem si musela povzdechnout nad tím, jaký trouba to je. Ale že by mi jeden z nich nějak vyloženě pil krev, to určitě říct nemohu.
To samé se týká i ostatních postav – žádná z nich mi nijak zvlášť nevadila, ale ani jedna z nich mě vyloženě neoslnila.

Fanoušky páru Anna a Étienne jistě potěší, že v knize vystupují také. Abych se přiznala, tak mě asi upřímně nejvíc bavily ty části, ve kterých oni dva vystupovali, byla to taková milá nostalgie.

Lola a kluk od vedle je stejně milé a oddechové čtení jako Polibek pro Annu, takže pokud se vám líbila první kniha, jistě se vám bude líbit i tohle volné pokračování. Celá knížka je velice čtivá, takže se ani nenadějete a budete se blížit ke konci. Postavy jsou originální a své, a i když mně se poměrně líbily, těžko říct, jak sednou vám. Po příběhové stránce jde o docela klasickou contemporary knihu, která se mimo jiné zabývá vztahy v rodině a mezi partnery. Jestli jste si oblíbili v první knize Annu a Étienna, určitě vás potěší, že krátce vystupují i v této knize. Já osobně z toho byla nadšená.
Pokud hledáte nějaké milé dívčí čtení, určitě se musíte s tvorbou Stephanie Perkins seznámit a to ať už skrze Polibek pro Annu nebo Lola a kluk od vedle, v rámci romantických contemporary knih určitě jde o to lepší čtení.

8/10