Recenze: Kukuřičný město [RV]

Originální název: Grasshopper Jungle
Přeložila: Barbora Doležalová
Počet stran, vazba: 352 stran, paperback
Nakladatelství: Host, 2014
Hodnocení na GoodReads: 3,76/5 (4 994 hodnotítích)
Hodnocení obálky: 4/5 (mně osobně se líbí mnohem víc než originální!)

Austin Szerba je šestnáctiletý kluk polského původu žijící ve městě Ealing, ve státě Iowa, který rád zaznamenává všechny události a kterým celkem dost cloumají hormony. Má hrozný zmatek ve svých pocitech ke svému nejlepšímu kamarádovi Robbymu a i ke své přítelkyni Shann. A aby toho nebylo málo, vypadá to, že se blíží konec světa, protože Austinovi s Robbym se povedlo zapříčinit vývoj nezničitelných vojáků v podobě obřích kudlanek, které nezajímá nic jiného než jídlo a sex.

Andrew Smith je americký autor pocházející z Kalifornie, kde dodnes s rodinou žije. Má vystudovanou politologii, žurnalistiku a literaturu. Na svém kontě má několik knih pro mládež a některé z nich získaly i různá knižní ocenění. Mezi jeho úspěšnou tvorbu patří kupříkladu kniha Winger či 100 Sideways Miles – o té se po jejím vydání mluvilo obzvlášť hodně a v zahraničí byla čtenáři velice dobře přijata.

Autorův styl psaní je na celé knize patrně největší klad. Je totiž dosti originální a jakmile se do něho dostanete, tak je opravdu hodně čtivý. Nejzvláštnější na něm rozhodně je to, že autor pořád a pořád opakuje všechny informace, nutno podotknout, že některé by stačilo si přečíst jen jednou a víckrát ne, ale co se dá dělat. Ze začátku se mi tenhle styl moc líbil, jenže s postupem času mi to začalo lehce lézt na nervy. Ono kdyby tam to všechno opakování nebylo, tak je ta knížka minimálně o polovinu kratší.
Velkou výhodou pro rychlé čtení jsou i vážně krátké kapitoly. Dále je v knize používán spíše nespisovný jazyk, sice netuším, jak tenhle fakt ovlivnil překlad, nicméně mně ta nespisovnost k tomuto vážně seděla, hodila se k duchu celého příběhu, takže jsem s tím neměla problém.

Velmi by mě zajímalo, co za materiál autor při psaní konzumoval, protože vytvořit něco takového v běžném stavu mysli na sto procent není normální. Je to celé úplně šílené, ani za mák to není příběh pro všechny čtenáře. Musíte při tom být schopni nad tím příliš neuvažovat, protože jinak se vám zavaří mozek z toho, jak absurdní to je. Nicméně s o to větším údivem musím přiznat, že ta zmatenost dospívajícího je v knize zachycena perfektně. Než se do toho pustíte, připravte se na něco experimentálního a úplně nového.

Musím poznamenat i to, že velká část knihy se poněkud táhne a vlastně trvá hrozně dlouho, než začne docházet k tomu avizovanému konci světa. Přitom samotný konec příběhu je pak utnutý hrozně rychle.
Autor také často přeskakuje od jedné události k druhé, z přítomnosti do minulosti. To bylo někdy vážně dost matoucí a kniha kvůli tomu působila hrozně chaoticky, i když to byl patrně záměr.

Nemám nejmenší představu, co bych k prostředí v téhle knize mohla říct. Snad jen to, abyste se připravili na obří kudlanky, které se navzájem požírají a hodně kopulují.

S žádnou z postav jsem se nemohla nějak sžít nebo se do ní vcítit, nic takového. A to já osobně považuji za docela velké mínus, protože když nějakou knihu čtu, je pro mě důležité, abych se o osud aspoň některé z postav zajímala a byla tak motivována k dalšímu čtení. U této knihy k tomu nedošlo.
Patrně to bylo způsobeno tím, že celou knihu vypráví Austin, tudíž postavy jsou popsány jen z jeho pohledu. A to většinou docela sporadicky. Samotný Austin je pubertální kluk, který neví, co se sebou. Baví ho zapisovat dějiny a občas má i poměrně vtipné hlášky a zajímavé myšlenky, jenže ani to zbytek knihy nezachrání.

Nejsem s postavami moc spokojená. Kromě Austina, který mě zkrátka ničím nezaujal, jsou postavy popsány jen povrchově, navíc jich tam je vážně hodně, takže jsem se v nich sem tam ani pořádně neorientovala. K postavám můžu říct snad už jen to, že budu doufat, že vám sednou lépe.

Než se dostanu k obsahu knihy, musím strašně moc pochválit grafickou úpravu Kukuřičnýho města, protože ta je na jedničku. Papírová podoba této knížka je vážně úžasná.
Ohledně obsahu už nejsem z knihy tak nadšená. Nebudu tvrdit, že jsem zklamaná, protože jsem v podstatě nevěděla, co od knihy čekat, než jsem se do ní pustila. Avšak určitě jsem si myslela, že to bude méně bláznivé, než to nakonec bylo. Styl psaní je pro mě největší klad knížky, i když to neustálé opakování informací mě postupem času také omrzelo. S postavami jsem se vůbec nemohla sžít, což bude asi hlavní důvod pro to, že se mi to celé tak špatně četlo.
Nebudu vás od knihy odrazovat, to rozhodně ne. Jen než se do ní pustíte, prostě počítejte s tím, že to stoprocentně nebude normální čtení a že tu je jistá šance, že tohle nebude nic pro vás. Kukuřičný město bude bavit jen specifický okruh čtenářů, ovšem jestli vy do toho okruhu patříte, to vám nepovím. Takže vám asi nezbude nic jiného, než to prostě zkusit.

5/10
Za poskytnutí recenzního e-výtisku velice děkuji nakladatelství Host.