Recenze: Péra a perutě [RV]

Autor: Iva Pekárková
Počet stran, vazba: 335 stran, hardback
Nakladatelství: Mladá fronta, 2014
Hodnocení na GoodReads: 3,74/5 (134 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3/5 (s obsahem knihy koresponduje jen tak napůl, ale budiž)

Fialka a Patrik jsou přátelé, kteří se dusí svým životem v socialistickém Československu a všemožnými způsoby se snaží uniknout od šedé reality. Touží po svobodě, touží po nalezení duhy. Oba se nějakým způsobem vymykají společnosti. Oba v průběhu poměrně krátkého období projdou výraznými změnami a strastmi života a bude jen na nich, jestli je nějak překonají nebo to vzdají.

Iva Pekárková se narodila v Praze v roce 1963. Studovala přírodovědeckou fakultu, ale ještě před dokončením studia – v roce 1983 – emigrovala do zahraničí, protože toužila po svobodě. V té době samozřejmě nevěděla, že za pár let dojde k sametové revoluci. Usadila se v Americe, v New Yorku, kde i napsala svůj první román Péra a perutě. Knihu se jí podařilo vydat v exilovém nakladatelství 68 Publishers, které vedl Josef Škvorecký se svou manželkou. Po pádu komunismu se její kniha poměrně rychle rozšířila i ve Spojených státech či Velké Británii. V současné době žije v Londýně.

Péra a perutě je autorčina prvotina a v jistých částech knihy to je docela znát, občas to totiž lehce drhne a některé opisy zavání nudou. Ovšem na druhou stranu dokáže autorka i nezajímavé věci popsat tak skvěle, že najednou působí naprosto neobyčejně. Pokud to určuji správně, autorka dosti využívá synestezie, což její knihu činí odlišnou. V souhrnu se mi kniha v podstatě četla velmi dobře.

Celá kniha se točí kolem Fialky a Patrika, i když Fialčin příběh má přece jenom více prostoru, vzhledem k tomu, že je vypravěčkou knihy. Autorka skrze příběh Fialky a Patrika ukazuje, jaké to v Československu bylo v 80. letech. Velkou roli zde hraje autostop, pomocí kterého Fialka cestovala napříč republikou. Zachycen je i názorový a psychologický vývoj postav, což je ovlivňováno jednotlivými změnami, kterými postavy prochází. Musím podotknout, že se autorka nebrání zpracování témat jako je sex, takže pokud vám něco podobného není příjemné, knize se vyhněte.

Autorce se občas podařilo mě i celkem dost překvapit, když jsem neočekávala směr, kterým se začal příběh ubírat. Kniha není nijak napínavá či akční, však jde o příběh ze života, takže by byla hloupost něco podobného čekat.

Dobu, ve které se kniha odehrává, jsem nezažila, ale nemyslím si, že by byla zachycena špatně. Co jsem tak slyšela ve škole či si přečetla v jiných knihách, si myslím, že to odpovídá.

Vyloženě svou náturou mi žádná z postav nepřirostla k srdci, ale zas tak velký problém jsem s tím neměla. Autorka totiž naprosto výborně zachytila ten psychologický vývoj, hlavně u Fialky se jí to povedlo úžasně. Poměrně dost mě to fascinovalo, její pocity jsou zachyceny velice reálně, člověk si dokáže představit, co zhruba prožívala, ale jistě to vědět nemůže, pokud něco podobného neprožije. Patrikův vývoj byl zachycen také dosti zdařile, jen holt měl méně prostoru než Fialka, proto to nebylo tak znát.
S postavami jsem tedy spokojená. Autorka je napsala realisticky a neopomenula ani rozvoj po psychologické stránce.

Tahle knížka pro mě byla ze čtenářského hlediska dost zajímavá zkušenost. Zase jsem se trochu lépe seznámila s tvorbou českých autorů a jen jsem se utvrdila v tom, že bych jim měla začít dávat větší šanci, protože vůbec nejsou tak špatní.
Péra a perutě je zajímavě napsaná kniha, která skvěle zpracovává psychologický vývoj postav a u které byste kolikrát neočekávali, jakým směrem se příběh vydá. Jejím hlavním problémem jsou hluchá místa, která se v ní nachází a prostě knihu jaksi brzdí. Jestli vám není v knihách příjemné téma jako je sex, patrně se této vyhněte. Autorka celkově zpracovává lehce kontroverzní témata, proto tuto knihu doporučuji spíše starším čtenářům.
Jestliže se chcete seznámit zase s trochu jiným pohledem na socialistické Československo, tak vám tuto knihu určitě doporučuji. Pokud stojíte i o knihu se zajímavým vývojem postav, můžete se po ní mrknout též.

8/10
Za poskytnutí recenzního e-výtisku velice děkuji internetovému knihkupectví KNIHCENTRUM.
E-knihu Péra a perutě si můžete objednat na stránkách knihkupectví.