Přeskočit na hlavní obsah

Recenze: Příliš mnoho Kateřin [RV]


Autor: John Green
Originální název: An Abundance of Katherines
Přeložila: Veronika Volhejnová
Počet stran, vazba: 240 stran, hardback
Nakladatelství: Knižní klub, 2015
Hodnocení na GoodReads: 3,74/5 (211 501 hodnotících)
Hodnocení obálky: 3,5/5 (není špatná)

Něco málo k ději
Colin Singleton, v dětství zázračné dítě, by chtěl hrozně moc něco znamenat, nějakým způsobem se proslavit. Ještě víc po tom touží, když se rozejde se svojí přítelkyní Kateřinou, již devatenáctou toho jména v pořadí. Jeho přítel Hassan chce Colina přivést na jiné myšlenky, vydají se proto spolu na cestu bez cíle. Shodou náhod skončí v malém městě kdesi v Tennessee, kde Colin konečně dostane nápad, který by mohl být průlomový. Podaří se mu svůj objev dokončit a vyrovnat se se svým zlomeným srdcem?

Autor a styl psaní
Kdo by neznal amerického autora Johna Greena? V roce 2005 debutoval s knihou Hledání Aljašky, která vyhrála ocenění Michael L. Printz Award. Ovšem do paměti čtenářů se nejvíce zapsal svou knihou Hvězdy nám nepřály, podle které vznikl i stejnojmenný film. Už v červnu pak do kin zavítá filmová adaptace jeho knihy Papírová města.

Samotné vyprávění je odlišné tím, v jaké míře autor používá poznámky pod čarou - většinou slouží k dovysvětlení nějaké situace či k podání nějakých informací, kupříkladu k překladu vět řečených v cizím jazyce. Ty poznámky se mi dost líbily, bylo to příjemné zpestření. Jinak byla celá kniha velmi čtivá, autorův humor mi sedl a určitě jsem byla nalákána na další tvorbu od pana Greena.

Příběh, průběh děje
Sice jsem od Johna Greena ještě žádnou knihu nečetla, nicméně pokud jsem to dobře vyrozuměla, knihy od pana Greena často hodně působí na emoce. U Kateřin tomu tak není – jde spíše o docela normální contemporary, která pro někoho bude příjemnou oddechovkou, někoho naopak příliš nezaujme. Není totiž tak speciální, i když určitě zajímavým způsobem zpracovává otázku vztahů, citů a lásky. Mně osobně se kniha výborně strefila do nálady, takže mě její čtení vážně bavilo. Myslím, že v rámci žánru to určitě patří k tomu lepšímu.

V knize se autor sice lehce zabývá matematikou, ale pokud jí zrovna moc nerozumíte, určitě se toho nemusíte bát. Jestliže vás naopak baví, dost možná vás zaujme dodatek na konci, který matematické výpočty v knize dovysvětluje.

Prostředí
Celá knížka se samozřejmě odehrává ve Spojených státech, největší část pak v Tennessee, ve městě Gutshot. Autor popisuje okolí dobře, i když není pro samotný příběh nijak zvlášť podstatné.

Postavy
Za postavy určitě dávám palec nahoru, protože ani v nejmenším nejsou stereotypní. Mám pocit, že s postavami to bude John Green umět, v této knize to rozhodně dokazuje.

Hrozně osvěžující pro mě byl fakt, že hlavní postava byl kluk, ono to vyprávění z mužských pohledů je často snesitelnější. Colin byl navíc vážně zajímavý – zázračné dítě, které ví spoustu informací, chtěl by dokázat něco velkého, ale zároveň být i aspoň trochu normální. Není to žádný ňouma, jen to má v životě trochu jinak. Colin se mi zkrátka opravdu moc zamlouval a i díky němu mě kniha bavila.

Hodně zajímaví byli i Hassan a Lindsey. Hassan je Colinův nejlepší kamarád, co je obtloustlý a islámského vyznání. Většinu vtipů v knize zařizoval hlavně on, ovšem dokázal Colina i dobře usměrnit a říct mu i nepříjemnou pravdu.
Lindsey byla po nějaké době hrdinka, která mě v rámci young adult ani trochu neštvala. Byla svá, byla nedokonalá, byla mi sympatická. Takové hrdinky mám ráda.

Pocity, dojmy, hodnocení
Příliš mnoho Kateřin je má první kniha, kterou jsem od Johna Greena četla, proto se bohužel z mé strany nedočkáte srovnání s jeho další tvorbou. Já si ale myslím, že je to dobře. Mám pocit, že by nebylo úplně fér Kateřiny srovnávat třeba s knihou Hvězdy nám nepřály. Tohle je totiž milá oddechovka, jejímž cílem rozhodně není vás po emoční stránce zruinovat. Naopak má pobavit. A když budete pozorně číst, tak i přinutit zamyslet se nad tématy jako jsou láska či vztahy. Velkým kladem knížky jsou postavy, které autor napsal velmi dobře, kniha je také opravdu čtivá a ani po příběhové stránce není špatná.
Hledáte-li nějaké čtení k odreagování, určitě po knize Příliš mnoho Kateřin sáhněte. Mohlo by to být to pravé. Pokud jste fanoušci Johna Greena, tuhle knihu byste neměli vynechat! A jestli teprve váháte, zda-li se do knih od pana Greena pustit, dejte Kateřinám šanci, mě osobně tato knížka přesvědčila o tom, že bych si od Greena stoprocentně měla přečíst něco dalšího.

Konečné hodnocení:
8/10
Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji nakladatelství Knižní klub.

Knihu si můžete objednat na stránkách Bux.cz
Zdroj obálky: www.goodreads.com
Zdroj obrázků: zde, zde a zde

Komentáře

  1. To je dobře, že si nezačala Hvězdami, protože bys pak měla laťku moc vysoko... Každopádně máš pravdu v tom, že knihy Johna Greena se srovnávat nedají a je to zbytečné, protože je každá z nich jedinečná :) Já jsem Příliš mnoho Kateřin ještě nečetla, ale moc se na tu knihu těším, určitě mi neunikne ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se přiznám, že se mi Hvězdy ani trochu nechce číst. Vlastně jsem od Greena plánovala rozečíst jako první Kateřiny, sice v angličtině, ale to nevadí. :D :) Ono je někdy docela dost těžké nesrovnávat autorovu tvorbu, no. :) Ale třeba ten Green napsal ty Hvězdy jako poslední knihu, ovšem u nás vyšla jako první, proto můžou mít čtenáři tendenci ty další knížky srovnávat s Hvězdami. To podle mě není úplně dobré, když vlastně vyšly v originále dřív než Hvězdy. :)
      Tak budu upřímně doufat, že se ti budou Kateřiny líbit! :)

      Vymazat
  2. Už se těším až si tuto knihu koupím a přečtu. Podle tvé recenze usuzuji že mě bude bavit a nudit se určitě nebudu. Přečti si i další knihy od Greena, protože za to určitě stojí sice jsem četla jen Hvězdy, ale v knihovničce na mě čekají i jeho dvě knihy Papírová města a Hledání Aljašky, tak jsem zvědavá jestli budou tak dobrá jak ostatní píšou. Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak budu doufat, že se ti budou Kateřiny líbit! :) Moc děkuji za pochvalu recenze! :) Zrovna Papírová města od Greena doma ještě nemám, přitom bych si zrovna ty chtěla přečíst jako další. :D Tak uvidím - buď si je pořídím nebo nejdřív sáhnu po té Aljašce, tu doma mám. :)

      Vymazat
  3. Tuto knihu si prostě musím pořídit.Johna Greena opravdu miluji a jeho příběhy opravdu hltám. A na jen kvůli mému jménu jsem zvědavá, co nový příběh přinese. A o co mě jeho texty opět obohatí. Tobě však děkuji za velmi pěkně a srozumitelně napsanou recenzi, moc hezky se to četlo :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kateřiny tě hlavně snad pobaví, i když určitě tam najdeš i pár citátů a zajímavých názorů, když budeš číst pozorně. :) Budu tedy doufat, že se ti budou Kateřiny líbit! Moc a moc ti děkuji za pochvalu, opravdu si jí vážím. :)

      Vymazat
  4. hmmm...
    na jednu stranu to vypadá, jako by mě to mohlo bavit, matika a Collin atd atp, ale na druhou stranu... takové contemporary, no uvidím. .D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vůbec nevím, jaký ty máš názor na toho Greena? :D Ale je to contemporary, to poslední dobou už moc nečteš, ne? :D Ovšem zas nikdy nevíš, kdy na něco podobného dostaneš chuť. :)

      Vymazat
  5. Na knihu sa veľmi teším zvlášť po tvojej recenzii. Johna mám veľmi rada a snáď ma ani táto kniha nesklame. A už teraz ju chcem mať doma!
    Pekná recenzia :)

    www.readingbookswithlove467.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Upřímně doufám, že se ti knížka bude líbit! :) Bohužel další tvorbu od Greena neznám, tak nemůžu srovnávat, ale přišlo mi to jako milé čtení a nevidím důvod, proč by se to autorovým fanouškům mělo nelíbit. :)
      Moc děkuji! :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Tipy na knihy v angličtině

V posledních měsících jsem přečetla pár anglických knížek, o kterých jsem se zde na blogu vůbec nezmínila, vzhledem k mé neaktivitě. Nicméně teď zpětně mě to mrzí, proto jsem se rozhodla, že vám sepíšu tipy na anglické knížky z poslední doby, většinou se jedná o loňské novinky či o novinky ze začátku tohoto roku. Snad někdo z vás shledá tato doporučení nápomocná!