Přeskočit na hlavní obsah

Když vám kniha sebere dech


Lazlo Strange je sirotek, který vyrůstal mezi mnichy a ze kterého se shodou okolností stal knihovník. Také je to velký snílek a milovník příběhů - příběhem o mýtickém městě Weep je doslova posedlý. O městě kolují všemožné zvěsti - že tam žijí bohové či že tam dochází k magickým zázrakům. Jenže tohle město je ztracené. Aspoň to si všichni myslí, dokud se neobjeví delegace z města Weep v čele s údajným zabijákem bohů, který město osvobodil od jejich tyranie. Když se tím Lazlovi nabídne šance město Weep konečně spatřit na vlastní oči, jak by mohl splnění svého snu odmítnout?

Laini Taylor je americká autorka, kterou budete hlavně znát skrze její trilogii Dcera kostí a dýmu, kterou má v češtině na starosti nakladatelství Knižní klub. Strange the Dreamer je její nejnovější počin, původně to měla být stand-alone, avšak nakonec to bude dilogie - The Muse of Nightmares je v plánu na příští rok. Strange the Dreamer chystá v českém překladu nakladatelství CooBoo.

S Laini Taylor jsem se seznámila poměrně nedávno, když jsem si přečetla její Daughter of Smoke and Bone, do které jsem se pustila hlavně proto, abych konečně věděla, co znamená nějakého nového autora přirovnávat právě k Laini. Kniha se mi zdála průměrná, avšak rozhodně mě zaujal autorčin styl, kvůli kterému jsem věděla, že si od ní bez debat přečtu něco dalšího.

S potěšením vám můžu oznámit, že ve Strange the Dreamer autorka jen dokazuje, jak umí kouzlit se slovy. Laini je neskutečně talentovaná vypravěčka, její popisy jsou tak dokonale živé, plné barev a úžasu, až je to neuvěřitelné. Už jen kvůli kráse té prózy tahle kniha stojí za to číst. Určitě vám sebere dech, stejně jako mně.



Ale u nádherné prózy Laini tentokrát nekončí. Velkou předností je i nový svět, který s klidem může konkurovat jakékoliv jiné kvalitní fantasy knize. I když se pak Laini věnuje přednostně městu Weep, i jen z těch střípků informací, které nám o ostatních místech poskytne, je jasné, že to má celé velice dobře promyšlené. Do tohohle nového světa se s nadšením zase vrátím.

Ze začátku je v knize postav několik a Laini se jim i věnuje s podobnou měrou, nicméně jak děj postupuje, dojde k hlavnímu zaměření na Lazla a dívku Sarai. Jistě, je to logické a zas tak velký prohřešek to není. Jen mi bylo trochu líto, že všechny ty zajímavě působící postavy byly naprosto upozaděny, v některých případech snad i téměř zapomenuty, přitom by si víc prostoru zasloužily. Avšak vzhledem k tomu, kolik se toho tam pak dělo, na to prostě nezbylo místo.
Lazlo je hrdina, který bude mezi čtenáři jistě hodně oblíbený. Je to milovník knih a všemožných příběhů, také to je obrovský snílek. Má dobré srdce a člověk mu zkrátka musí celou dobu držet palce. Stejné sympatie jsem měla i k dívčí hrdince Sarai, ta je sice úplně jiná než Lazlo, ale ani o trochu méně zajímavá.

No a ten příběh! První stránky jsem přečetla v naprostém okouzlení. Pak dojde k lehkému zakolísání a kniha krapet ztratí tempo, ovšem díky tomu stylu psaní jsem neměla problém číst dál. A poté jsem byla v permanentním úžasu. O samotném konci nebudu ani začínat, protože se z něho vzpamatovávám do teď. Cítím naprostou bezmoc, že na pokračování musím čekat minimálně rok.

Strange the Dreamer mi ukázalo Laini Taylor takovou, jak jsem si představovala, když jsem čítávala tu chválu na Dceru kostí a dýmu a její styl. Tohle je kniha o snílcích napsaná snílkem, kvůli čemuž je tak perfektní. Jestliže ke snílkům patříte též, rozhodně se musíte s Lazlem a jeho příběhem seznámit.

Knihu hodnotím 100% a vřele vám ji doporučuji. Doufám, že ji CooBoo vydá co nejdříve, protože se zaručeně máte na co těšit.

Údaje o knize
Název: Strange the Dreamer
Autor: Laini Taylor
Série: Strange the Dreamer
Díl: 1.
Nakladatelství: Hodder & Stoughton
Počet stran, vazba: 432 stran, e-book
Hodnocení na GoodReads: 4,48/5 (3 041 hodnotících)

Komentáře

  1. Asi bych si ji vážně měla přečíst... Ale pořád váhám, jestli česky nebo anglicky. Pěkně jsi to sepsala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě doporučuji ji omrknout! :) Co se týče toho jazyka - u češtiny bude záležet na šikovnosti překladatele. Laini si často hraje s tím jménem Strange, například, které v češtině tak dobře nefunguje. A u pár dalších věcí to podle mě bude trochu překladatelský oříšek. Upřímně jsem zvědavá, jaký ten překlad bude. Sama jsem od Laini nic v češtině nečetla, tak jinak bohužel nemůžu porovnat. :) Takže je to asi na tobě. :D

      Vymazat
  2. Výborná recenze :) Teď jsi mě k přečtení ještě více nalákala, ale počkám do českého vydání :) Snad to bude brzy a i s tou nádhernou obálkou :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Tak to mám velkou radost, o to mi šlo. :D A jasně, klidně na překlad počkej, já sama ho asi omrknu - jsem zvědavá, jak se s některými věcmi překladatel popere. :) Jó, tak na obálku jsem zvědavá, jestli CooBoo některou převezme nebo si vytvoří vlastní. :)

      Vymazat

Okomentovat

Za každý nový komentář jsem moc vděčná, vždycky mě potěší a budu jedině ráda, když komentář zanecháte. :)
Pokud použijete profil "Anonymní" prosím, abyste se na konci příspěvku podepsali. Předem děkuji.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přidejte se k Alžbětě a rozluštěte záhadu hotelu Winterhouse / Hotel Winterhouse

Alžběta Somersová je jedenáctiletá dívka, které před pár lety tragicky zemřeli rodiče, od té doby žije se svou tetou a strýcem, přičemž se všichni navzájem nesnáší. Jedinou útěchou a radostí jsou pro Alžbětu knihy a všemožné hádanky, které miluje. Pak se stane něco nečekaného a patrně ta nejvíc vzrušující věc v Alžbětině životě - někdo její tetě a strýci zaplatí dovolenou a jí přes vánoční prázdniny pobyt v tajemném hotelu Winterhouse. Teta a strýc nic nezpochybňují, na dovolenou bez otázek vyrazí a Alžbětu i přes její protesty do hotelu pošlou. Přestože je to v hotelu krásné, Alžběta se musí pořád sama sebe ptát, kdo jí do hotelu poslal a proč? Podaří se jí rozluštit tato záhada? A co všechny ty záhady spojené se samotným hotelem - rozluští Alžběta i je?

Zákaz pořizování knih aneb jak se v nakupování aspoň trochu omezit

Dneska Kath na svém blogu Kath's World of Books uveřejnila článek s pravidly ohledně nakupování knih. Jejich cílem má být omezení nakupování, nenakupování zbytečných knih a podobně. Já jsem se rozhodla zapojit, protože si mnohdy pořídím naprosto zbytečné knížky, které se pak marně snažím prodat. I když je pravda, že poslední dobou na sebe dávám více pozor, pořád bych byla radši, kdybych si některé knihy nekoupila, ale knihomol jako já si holt nemůže pomoct. :D Také musím myslet na neustále se ztenčující volné místo v mé knihovničce a pečlivěji tak vybírat knihy, které stojí za to mít doma. :) A jaká pravidla, že jsem si to stanovila? 1. Nebudu si pořizovat žádné nové série od neosvědčených autorů - myslím tím autorů, se kterými nemám zkušenosti a nevím, jak mi sednou. 2. Nebudu si pořizovat knihy jen kvůli pěkné obálce. 3. Nebudu  si pořizovat další díly sérií, ze kterých mám doma jen první díl, dokud ten první díl nepřečtu. 4. Omezím pořizování knih z young adult žánru.

Recenze: Královská hraničářka [RV]

Autor: John Flanagan Originální název: The Royal Ranger Přeložila: Zdena Tenklová Série: Hraničářův učeň Díl: 12. Počet stran, vazba: 456 stran, hardback Nakladatelství: Egmont, 2014 Hodnocení na GoodReads: 4,43/5 (2 370 hodnotících) Hodnocení obálky: 4/5 (libí se mi :)) Něco málo k ději Už je to mnoho let, co byl Will Dohoda hraničářským učněm a také je to již nějaká doba, co byl sám sebou. Po tragédii, která zasáhla jeho život, je Will jako vyměněný a netouží po ničem jiném než po pomstě. Pokud se jeho přátelům nepodaří vymyslet, jak Willovi pomoci, patrně to s ním skončí špatně. Naštěstí Halt přichází s nápadem, který nejen že pomůže Willovi, ale mohl by vyřešit i zapeklitou situaci, ve které se nachází Horác s princeznou Kasandrou. A tak Will dostává svého prvního učně.